تمامی حقوق برای گروه نرم افزاری اسرز محفوظ است © 1401
یکی از ضروریات درمبحث سئو پیگیری عملکرد سئو برای درک فعالیتهای مفید ومضر است. با این حال، دلایل متعددی بر دشواری تخمین دقیق ROI (بازده سرمایهگذاری) کمپین وجوددارد، که با اختلاف نظر در موردمعیارهای برتر شروع میشود. با گزارش وضعیت سئو معیارهای مفید مشخص شده اند اما بااین وجود هنوز شاهد اختلاف نظرهایی هستیم. برخی دلایل قطع ارتباط بین معیارها و اهداف سئو،درگیری متخصصان سئو با ROI و راه حل های بهتر برای شما معرفی شده است.
همانطور که مشاهده خواهد شد،باوجود تفاوتی که درمورد اهمیت نسبی معیارهای سئو فردی بین متخصصان سئو داخلی، آژانس و سئوی آزاد وجود دارد. اما سه هدف اصلی یکسان دارند.که عبارتند از:کمپین SEO و KPI (شاخص های کلیدی عملکرد) و در مورد سه معیار برتر سئو به یک ترتیب توافق دارند:
گوگل آنالیتیکس، سرچ کنسول و ابزارهای شخص ثالث معیارهای برتر سئو را ردیابی می کنند که برای اهداف کمپین سئو مفید هستند.باوجود اتفاق نظر در مورد سه معیار برتر SEO ، اختلاف نظرهای زیادی در مورد اهمیت نسبی بقیه معیارها وجود دارد که می توانند اهداف کمپین و KPI را نشان دهند.
باتوجه به توافقی که درمورد اهمیت بعضی KPI ها وجود دارد، هنوز مسئله اندازه گیری نیز قابل تامل است. قوانین حفظ حریم خصوصی بسیاری از اشکال ردیابی را از بین می برد. اما در دنیای واقعی نیزبا موانعی رو برو هستیم. از آدام هامفریس، بازاریاب جستجو، بنیانگذار Making 8، بشنوید:
در سطح گرانول، من ترجیح میدهم برای عملیاتهای مبتنی بر خدمات، بجای تمرکز بر بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS) روی سرنخهای ردیابیشده تمرکز کنم.
با این حال، برای تجارت الکترونیک، ما میتوانیم ROAS را از نزدیک دنبال کنیم. مهم است که بدانید سئو یک سرمایه گذاری است و بهینه سازی همه چیز زمان می برد درست مانند رفتن به باشگاه، مبتنی بر این دلیل که : ما فرمول تریاژ اختصاصی خود را برای همسویی محتوا با نیازهای مشتری داریم.
سئوی ردیابی سرنخ تنها به اندازه ای که مشتریان اعداد خود را بدانند مفید است. برخی شگفت انگیز، در حالی که برخی دیگر کاملا رضایت بخش هستند. بخش مهم پیگیری مداوم نتایج و پاسخگویی آنان است چراکه فصلی بودن سئو و زمان بهینه سازی برخی محتواها مشخص میشود.
سئوکاران داخلی در موردچهارمین معیار سئو با یکدیگر موافق نیستند، دلیل این عدم توافق،محیط کار است. که به طور شگفت انگیزی بر معیارهای سئو که مهمترین آنها تلقی می شوند تأثیر می گذارد.که به وضوح قابل مشاهده است.
البته، درآمد برای سئوهای داخلی ضروری است. اما به دلایل خاص به محیط کار به عنوان یک نگرانی اصلی در نظرسنجی ارائه شده است. درآمد عموماً خارج از سئوی داخلی ردیابی می شود. این مسئله بخش دیگری از لایه های مدیریت است.
در برخی موارد، بهویژه در شرکتهای بزرگتر، اعداد درآمد به دقت محافظت میشوند و با بخش سئو به اشتراک گذاشته نمیشوند. Ash Nallawalla، بازاریاب جستجوی مستقر در استرالیا، که چندین دهه تجربه سئو داخلی دارد، می گوید: «در هر شرکت بزرگی که من در آن حضور داشتهام، درآمد هرگز از نظر گزارشدهی مشکل من نبوده است. تیم های تحلیلی بودند که این کار را انجام دادند.
در بعضی شرکت ها، تفکیک دقیق درآمد مخفی نگه داشته می شد. به عنوان مثال، کدام محصول سودآورتر بوده است. حتی تبدیلها در شرکتهای بزرگ مشخص نیست.» نقش سئو داخلی در بسیاری از موارد عمودی عمدتاً به حفظ سرنخ ها مربوط می شود.
بنابراین منطقی است که واجد شرایط بازاریابی در رتبه چهارم توسط سئوکاران داخلی قرار گیرد. این نشان دهنده مسئولیت های آنها و چگونگی تأثیر محیط کار بر KPI است که برای اجرای سئو آنها ضروری است. درآمد از نظر سئوی آژانسها و فریلنسرها در رتبه چهارم اهمیت قرار دارد، احتمالاً به این دلیل که ممکن است برای پایگاه مشتریان آنها در مشاغل کوچک و متوسط (SMB) مهم باشد.
آدام هامفریس توضیح می دهد : «مشکل این است که مشتریان معمولا سعی می کنند پرداخت کمتری داشته باشند.، و اگر آنها پیشانداخت رضایتبخش و غیره داشته باشند، میتواند به درآمد کمتری منجر شود. تجارب بد در فروشگاه نیز می تواند منجر به درآمد کمتر شود.
به همین دلیل است که می گویم بهترین راه برای سنجش موفقیت برترین معیارها هستند.
پنج تا ده مهم ترین KPI سئو. هر سه دموگرافیک سئو به طور کامل در مورد معیارهای رتبه برتر، متفاوت هستند.درحالیکه در مورد سه معیار مهم سئو توافق وجود دارد.
چهارمین معیار مهم سئو در درجه اول بازتابی از مسئولیت ها است. اما موقعیت های پنج تا دهم جایی است که به نظر می رسد معیارهای برتر به یک موضوع تبدیل می شوند. در اینجا چگونگی رتبه بندی دموگرافیک های مختلف سئو، KPI های مهم بعدی سئو مشخص شده است:
سرعت صفحه: تنها معیاری است که هر سه گروه در مورد آن توافق دارند. سرعت صفحه یک عامل رتبه بندی شناخته شده است. اما به عنوان یک عامل رتبه بندی جزئی است بااینکه نتایج نظرسنجی تأیید میکند که سرعت صفحه یک معیار ارزشمند برای ردیابی است. اما به عنوان یک عامل رتبه بندی مهم شناخته نشده است.
جالب است بدانید دست آورد جدیددر مورد سرعت صفحه این است که سرعت بالاتر صفحه می تواند مستقیماً به افزایش تبدیل و فروش، بهبود زمان در صفحه، نرخ پرش و تقریباً سایر معیارهای مهم برای سئو کمک کند. با توجه به این اثرات مثبت بهتر است سرعت صفحه را در اولویت بالاتری قرار دهید.
جدا از سرعت صفحه، هیچ توافقی در مورد اینکه کدام معیار مهمتر است وجود ندارد. نتیجه قابل توجه دیگرتفسیم شدن فریلنسرها به طور مساوی بین همه معیارها دیگر این است . 6.3 درصد از سئوکاران آزاد موافق بودند که نرخ پرش، بک لینک ها و تعامل اجتماعی بسیار مهم هستند، یک پیوند سه طرفه برای شماره پنج مهم ترین معیار سئو.
رتبه ده معیار رتبه بندی SEO،که ارزش طول عمر مشتری است، با 5.1٪ رای رتبه بندی شد.با این تفاوت تنها 1.2٪ بین پنجمین و دهمین معیار مهم سئو که توسط فریلنسرها به آن رأی داده شده است. تفاوت بین معیارهای سئو رتبه پنجم و دهم برای جمعیت شناسی سئوی آژانس و داخلی نزدیک به دو درصد بود. آنچه واضح است این است که فریلنسرهابه هیچ توافقی نرسیده اند. آرای فریلنسرها یک تساوی سه طرفه برای پنجمین معیار مهم و یک تساوی دو طرفه برای رتبه هفتم ایجاد کرد.
متریک (کسب مشتری و سرعت صفحه، 5.7٪). فریلنسرها تنها جمعیتی بودند که در آن آرا برای هر معیاری مساوی بود. نتایج به هم پیوسته نشان می دهد که سئوکاران آزاد به طور گسترده در مورد اینکه کدام معیارها ضروری ترین هستند،به توافق نرسیده اند.
آزادکاراان معمولا جمعیتشناختی گستردهتری نسبت به افرادی که بهعنوان آژانس یا داخلی شناسایی شدهاند، دارند.به عنوان مثال، یک سئوی آزاد ممکن است در نوشتن محتوا، لینک سازی، ممیزی سایت، جستجوی محلی، کار وابسته یا حتی ترکیبی از یک یا چند مورد تخصص داشته باشد. با این نگاه، منطقی است که جمعیتشناسی سئوی فریلنسر تقریباً به طور مساوی تقسیم شده است که کدام معیارها مهمترین هستند از نظر آنها همه معیارها ضروری هستند.
ارتباط بین اهداف کمپین و ردیابی KPI را قطع کنید هر سه جمعیت شناسی بر روی سه معیار که هر کدام معیاری برای سنجش موفقیت سئو هستند توافق دارند.عدم قطعیت در مورد اینکه کدام یک از موارد بالا تا چه حد در الگوریتم گوگل نقش داردیکی ازدلایل احتمالی برای عدم موافقت صنعت سئو با پنج معیار بالا است.
از آنجا که این عدم اطمینان در مورد عوامل سئو به محدودیت های این معیارها اشاره می کند باید تایید قرار بگیرد. اینکه الگوریتم رتبه بندی گوگل به عنوان یک جعبه سیاه معرفی شده است. می توانددلیل برعدم قطعیت باشد .
در محاسبات، جعبه سیاه اینگونه معرفی میشود: وضعیتی که درآن سئو رتبه بندی می شود به عبارتی دیگر آنچه درجعبه قرار میگیردو آنچه بیرون می آید . اما اینکه چه اتفاقی داخل جعبه اتفاق می افتد مشخص نیست. بک لینک ها، تعامل اجتماعی، زمان در صفحه، سرعت صفحه و نرخ پرش نشان دهنده چیزی است که ما در جعبه قرار می دهیم. و رتبه بندی چیزی است که به دست می آید.
اما هیچ کس نمی داند در جعبه سیاه گوگل چه اتفاقی منجر به رتبه بندی شده است. هیچ کس نمی تواند به طور دقیق آزمایش هایی را برای جداسازی عوامل موثر در رتبه بندی انجام دهد زیرا شما فقط نتیجه را می بینید، نه روند را.
این ناتوانی در دیدن نحوه عملکرد الگوریتم به معنای پیگیری نکردن تعامل اجتماعی یا زمان در صفحه یا هر یک از معیارهای دیگر نیست بلکه به معنای آگاهی افراد از محدودیت های این نوع معیارها می باشد. این واقعیت که جمعیتشناسی مختلف سئو در مورد اهمیت نسبی این معیارها توافق ندارند، عدم قطعیت کلی در مورد آنچه در جعبه سیاه گوگل اتفاق میافتد را برجسته میکند. تاثیر بر ردیابی ROI SEO.
با وجود مقالات زیادی در مورد ردیابی بازگشت سرمایه سئو،حقیقت این است که نمی توان آن را به طور دقیق ردیابی کردو فقط می توان آن را تخمین زد. به عنوان مثال، ما نمی دانیم که آیا بک لینک ها نقشی در رتبه بندی دارند یا خیر. گاهی اوقات تا ماه ها بعد هیچ تغییری در رتبه بندی مشاهده نمیشود..
آیا پیوندهاتصادفی بوجود آمدند یا زمان زیادی طول کشید تا بر رتبه بندی تأثیر بگذارند؟ تعامل اجتماعی یک عامل رتبهبندی غیرمستقیم است، زیرا میتواند منجر به ترافیک و لینکهای کلیدی با برند بیشتر شود که به نوبه خود بر رتبهبندی تأثیر میگذارد. امابا این حال ، هیچ راهی برای نسبت دادن مستقیم ترافیک جستجوی کلمه کلیدی مارک دار و لینک های کسب شده به تعامل اجتماعی وجود ندارد. حتی اگر بخواهیم، باز هم نمیتوانیم به درستی تأیید کنیم که آن پیوندها در رتبهبندی نقش داشتهاند، زیرا فرآیندهای رتبهبندی Google برای هر پرس و جو در یک جعبه سیاه اتفاق میافتد.
اطمینان حاصل کنید که KPIها از اهداف کمپین پشتیبانی می کنند وضعیت نتایج سئو نشان می دهد که انتخاب بهترین معیارها برای وضعیت شما حیاتی است.
گاهی اوقات داده هایی مانند درآمد یا ارقام فروش در دسترس نیستند. اما همیشه داده های دیگری مانند سرنخ ها یا نرخ تبدیل وجود دارد که می تواند نشان دهند ه ی پیشرفت کمپین سئو باشد. برای بدست آوردن تصویری کلی از بخشهای مختلف سئو باید بین "معیارهای عملکرد واقعی سئو (رتبهبندی، ترافیک)، معیارهای مربوط به تجربه وبسایت (سرعت صفحه، زمان در صفحه، نرخ پرش) و بهبود سئو (بکلینک)" تفاوت قائل شوید.
می دانیم که کمپین با هم کار می کنند اما عوامل غیرمستقیم مانند تعامل اجتماعی را نیز (در صورت لزوم) در نظر بگیرید، زیرا علاوه بر اینکه یک عامل سئوی غیرمستقیم است، معیاری از محبوبیت است، که نشان دهنده میزان رشد یک سایت به عنوان یک برند و مقصد است.
پیام بگذارید