5 راهکار استفاده از کلمات کلیدی سئو و دلایل اهمیت آن

  • دسامبر 4, 2023
  • حسینی
  • 0 نظرات
  • لایک

همانطور که می‌دانید سئو بخش‌های مختلفی دارد. و همچنین در نظر داشته باشید که هدف نهایی از قراردادن  وب سایت خود  در نتایج جستجوی برتر این است که در معرض دید تعداد زیادی از بازدید کنندگان قرار بگیرد .

مهمترین گامی که شما را برای رسیدن به هدف مورد نظر نزدیک می‌کند، تحقیق در مورد کلمات کلیدی است – یعنی سعی کنید که بهترین کلمات کلیدی سئو را پیدا کرده و استفاده مفید و به جا از آنهاداشته باشید..

آیا استفاده از کلمات کلیدی باعث افزایش مشتریان شما خواهد شد؟  امروزه اهمیت استفاده از کلمات کلیدی، برای بهینه سازی سایت برای همه کاربران بسیار واضح است. اما آیا با نحوه کار آن آشنایی دارید و آیا می‌دانید که دقیقا چگونه کار می‌کنند؟ چه چیزی آنها را برای سئو حیاتی می‌کند؟

 کلمات کلیدی سه هدف مهم در سئو دارند:

  •  جذب کاربران (مشتریان بالقوه شما) با علایق جستجوی خاص.
  •  خودسیگنال دهی به موتورهای جستجودر مورد موضوع محتوای خود.
  • در سطح تخصصی عمل کردن به عنوان پایه ای برای محتوای خوب
یکی از دلایل اهمیت ویزه ی کلمات کلیدی این است که: هیچ عامل رتبه بندی دیگری نمیتواند جایگزین آن شود. و حال اینکه چطور، چگونه و درکجا باید از آنها استفاده شود  مستلزم تحقیق کامل در مورد کلمات کلیدی است. اکنون به چگونگی پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی برای سایت خود و موثرترین راه‌های استفاده از آنها می‌پردازیم.

کلمات کلیدی مشتریان بالقوه شما را جذب کرده، در مورد موضوع محتوای شما به موتورهای جستجو سیگنال داده  و به عنوان پایه ای برای محتوای در سطح تخصصی  عمل می‌کنند.

مرحله 1. درک کامل هدف

یکی از راهها برای استفاده از کلمات کلیدی این است که  از یک ابزار تحقیق کلمه کلیدی، کلمه کلیدی دلخواه خود را انتخاب کرده و در سایت خود قرار دهید. امااین کار قطعاً یک استراتژی ایده آل نیست زیرا پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب نیاز به برنامه ریزی دارد. نکته مهم اینجاست  که در مورد کلمات کلیدی مد نظر خود درتحقیقاتی که انجام می‌دهید باید فکر کنید که چه کلماتی در جستجو، باعث بهتر دیده شدن سایت شما می‌شود. بنابراین، اولین گام، داشتن درک کاملی از هدف جستجوی کاربر است.

هدف کاربر چیست؟

کلمات کلیدی بر اساس اهدافشان به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  1. هدف تجاری: زمانی که کاربران به دنبال چیزی برای خرید یا مقایسه محصولات هستند. مثال: بهترین انواع پیتزا.
  2. قصد معامله:  هزینه کردن برای چیز خاصی (با تجاری اشتباه نشود!) مثال: سفارش پیتزا.
  3. هدف اطلاعاتی: یادگیری و آموزش. مثال: نحوه تراشیدن کدو تنبل.
  4. هدف ناوبری: پیدا کردن یک سایت یا یک صفحه. مثال: نیکلاس کیج توییتر.
  5. هدف مکان: پیداکردن مکان. مثال: کارواش نزدیک من.
  6. هدف فصلی: خواستن چیزی با یک دوره زمانی. مثال: تزیینات هالووین. همانطور که می‌بینید،کاربران با اهداف متفاوتی  در وب مرور می‌کنند.
برای برخی، سرگرمی، خرید ، یادگیری ، یافتن مسیرها است -  و این اهداف همیشه با هم تلاقی نمی‌کنند: برای مثال، وقتی فقط می‌خواهید یک ویدیوی خنده‌دار تماشا کنید، احتمالاً در حالت خرج کردن پول نیستید. همانطور که می‌بینید، دانستن تفاوتها نقش ویژه‌ای در تغییر کسب و کار شما دارند. یا ارتقا کسب و کار شما و یا شکست کسب و کار شما را نشان می‌دهد . اگر از کلمه کلیدی اشتباه و نابجا استفاده کنید، هیچ بازدید کننده واقعی و وفاداری نخواهید داشت بنابراین  کلمات کلیدی باید متناسب با جایگاه و موضوعات سایت شما باشند. برا ی جذب موفقیت آمیز مخاطبان خود  محتوای شما باید این نکات را دارا باشد:
  1. مطابقت دادن خواسته‌ها و علایق مخاطبان خود .
  2. درج کردن عباراتی که اغلب کاربران در هنگام جستجوی آنچه می‌خواهند استفاده می‌کنند،  این ترکیبی است که شما نیاز دارید، هم محتوا و هم کلمات کلیدی که منعکس کننده هدف جستجوی کاربر هستند. این دو می‌توانند به تنهایی با هم کار کنند.

مرحله 2. پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی 

بعد از فهمیدن این مطلب که چه نوع کلمات کلیدی را باید جستجو کنید، مرحله بعد، پیدا کردن آنها است. که در اینجا ابزارهای سئو وارد عمل می‌شوند. این ابزارها چه اهمیتی دارند؟ این ابزارهای تحقیق در واقع برای اندازه‌گیری اثربخشی کلمات کلیدی و ارائه اعداد مفید مورد نیاز هستند به این  دلیل که ، وقتی افرادچیزی را  جستجو می‌کنند، اغلب از عبارات جستجوی یکسان یا مشابه استفاده می‌کنند. (مثال: تزیینات هالووین و تزیینات هالووین DIY.)

  • ابزارهای سئو  تعداد دفعات استفاده افراد از هر کلمه کلیدی را می‌شمارند. آنها را در معیاری به نام حجم جستجو که معمولاً ماهانه است (یعنی تعداد جستجو در ماه). نمایش می دهند عدد بالاتر، نشان دهنده‌ی استفاده افراد بشتری از کلمه کلیدی است. اما  نکته مهم این است که : عبارات جستجوی پرکاربرد معمولا خیلی کوتاه و مبهم هستند و به طور کامل نیت جستجوی کاربر را منعکس نمی‌کنند. وقتی از دیدگاه کاربران به آن نگاه می‌کنید، منطقی به نظر می‌رسد.
آیا تا به حال بدون اینکه کاملاً بفهمید دقیقاً چه می‌خواهید چیزی را در گوگل جستجو کرده‌اید؟ ابتدا یک جستجوی ساده را امتحان کردید، سپس یک جستجوی توصیفی‌تر که نتایج جستجو را کمی محدود کرد و به شما پاسخ درست داد.

در این صورت پس به خوبی می‌دانید که عبارات جستجوی طولانی (یا کلمات کلیدی دم بلند) بسیار بهتر از عبارات کوتاه عمل می‌کنند. بنابراین، بهترین روش برای کلمات کلیدی چیست؟ . فرمول کلیدواژه کامل چیست؟

  • توصیه می‌کنیم عبارات کلیدی شما باید: توصیفی باشد (حداقل 3 کلمه). هدف جستجوی کاربر را منعکس کنید. حجم جستجوی ماهانه بالایی داشته باشید. زمان راه‌اندازی ابزار پیشنهادات کلیدواژه WebCEO و شروع جستجو است. ایده‌های کلمه کلیدی خود را وارد کنید و ابزار محبوب ترین عبارات جستجوی مرتبط با آنها را نشان می‌دهد.

Screenshot from WebCEO, October 2023

ایا کلمات کلیدی فصلی را به خاطر دارید؟ به ستون Search Trends توجه کنید: نشان می‌دهد که هر ماه چقدر از یک کلمه کلیدی استفاده می‌شود. اما فقط به این بسنده  نکنید شما حتی می‌توانید کلمات کلیدی موثرتری رانیز در همان ابزار پیدا کنید.

  • تب Spy on Competitors: URL رقیب آنلاین خود را وارد کرده  و همه کلمات کلیدی آنها را مشاهده کنید. از آن در کنار گزارش رتبه بندی رقبا بر اساس کلمه کلیدی استفاده کنید. همواره به این مورد توجه داشته باشد که ، "اگر یک رقیب برای کلمه کلیدی با حجم جستجوی مناسب رتبه خیلی بالایی ندارد، به این معنی است که از آن کلمه کلیدی زیاد استفاده نمی‌کند" –  بنابراین شما میتوانید  بیشتر از آن استفاده کنیدو  به راحتی از رقبای خود پیشی بگیرید!
  • تب Top Queries: نشان دهنده این است که چگونه به طور موثر از کلمات کلیدی در سایت خود استفاده می‌کنید. اگر صفحه ای را برای یک کلمه کلیدی بهینه کنید، در جستجو ظاهر شده و این گزارش نشان می‌دهد که  سایت شما  در گوگل توسط چند کاربر دیده شده و یا چه تعدادی روی آن کلیک کرده اند. چنانچه یک کلمه کلیدی مکرر نمایش داده می‌شود در حالیکه کلیک‌های زیادی نخورده است، باید صفحاتی را که از آن کلمه کلیدی استفاده می‌کنند صیقل داده و عملکرد آنها را بهبود بخشید.
 ویژگی‌های مفید Google مانند تکمیل خودکار و People Also Ask را نیز فراموش به خاطر داشته باشید. این ویژگی‌ها عبارات جستجویی را پیشنهاد می‌کنند که این عبارات اغلب کلمات کلیدی طولانی هستند و توسط افراد دیگر استفاده می‌شوند.این میتواند  یک روش مطمئن برای استفاده در سایت باشد ! (اگرچه به هر حال بررسی حجم جستجو و ارتباط فصلی آنها بی ضرر است.)

در نهایت، کلمات کلیدی و عبارات مرتبط با کلمات کلیدی اصلی شما حتی اگر حجم کمی داشته باشند.باز هم می‌توانند به همان اندازه به شما کمک کنند -  به عنوان مثال، اگر یک وبلاگ تناسب اندام  و مقاله ای در مورد تمرین دادن به پشت خود دارید، قطعاً می‌خواهید تمام گروه‌های عضلانی و تمرینات مختلفی را که هر یک از آنها را هدف قرار می‌دهند ذکر کنید. 

مرحله 3.استفاده موثراز کلمات کلیدی در سایت خود

اولویت‌ها: آیا می‌دانید چند کلمه کلیدی باید در یک صفحه استفاده کنید؟ همانطور که می‌دانید  انگلیسی یک زبان غنی است (مانند هر زبان دیگری)، و روش‌های مختلفی برای توصیف تقریباً هر چیزی وجود دارد.از سوی دیگر  وقتی میلیون‌ها نفر به دنبال یک چیز هستند، قطعاً همه آنها از کلمات یکسانی استفاده نخواهند کرد. آنها از طیف وسیعی از پرس و جوهای جستجوی مختلف، استفاده می‌کنند. بنابراین برای استفاده موثر از کلمات کلیدی، نمی‌توان فقط یکی را برای بهینه سازی یک صفحه انتخاب کرد. برای ایجاد یک شبکه گسترده باید از چندین کلمه کلیدی مرتبط به طور همزمان استفاده شود. با در نظر گرفتن این موضوع، در نهایت می‌توانید از کلمات کلیدی خود به خوبی استفاده کنید. دو راه عمده برای انجام آن این است:

  1. استفاده از کلمات کلیدی برای بهینه سازی صفحات جدید.
  2. استفاده از کلمات کلیدی جدید برای بازخوانی صفحات قدیمی .

مکان‌های قرار دادن کلمات کلیدی کجاست؟

  • آدرس صفحه.
  • عنوان صفحه.
  • توضیحات متا.
  • سرفصل‌های H1-H4. در سراسر متن
 چند کاربرد خاص برای استفاده از کلمات کلیدی که فراتر از بهینه سازی عمل می‌کند عبارتند از:
  • نام فایل‌های تصویری و متون ALT. این باعث می‌شود که تصاویر شما در جستجوی تصویر گوگل ظاهر شوند.
  • عنوان،
  • توضیحات،
  • رونوشت، 
  • نام فایل تصویر کوچک ویدیو. برای جستجوی ویدیوی Google، natch. حتی برای ویدیوهای یوتیوب 
  • متون لینک داخلی و خارجی کلمات کلیدی که در آنجا قرار می‌گیرند بر صفحه پیوند داده شده تأثیر می‌گذارند (یعنی به رتبه‌بندی آن کمک می‌کنند)، ممکن است مکان‌های زیادی وجود داشته باشد که  شما نخواهید هیچ یک از آنها را از دست بدهید. می‌توانید با استفاده از ابزارهای سئو نقاط مهم فراموش شده را پیدا کرده و پر کنید.
  • سایت خود را با ابزار WebCEO's On-Page Issues اسکن کنید تا ببینید آیا نقشه قرارگیری کلمات کلیدی شما کامل است یا خیر.

Screenshot from WebCEO, October 2023

به ذکر نتایج جستجوی ویدیوی گوگل توجه کنید. آنها در جستجو همراه با نتایج معمولی ظاهر می‌شوند، و شما قطعاً می‌خواهید تا جایی که ممکن است فضای بیشتری را در صفحه شماره 1 اشغال کنید. و راه سوم برای رسیدن به آن" قطعه های برجسته." است. ساده ترین راه برای رسیدن به موقعیت 0 ایجاد یک پرسش متداول در سایت شما و بهینه سازی آن با کلمات کلیدی سوال طولانی است. جای تعجب نیست که به این ترتیب می‌توانید به جستجوی صوتی نیز برسید.

مرحله 4.  اشتباهاتی که در هنگام استفاده از کلمات کلیدی باید از آن اجتناب کنید

 وقتی صحبت از کلمات کلیدی به میان می‌آید بایدها و نبایدهایی نیز بوجود می‌آید،  زیرا حتی بهترین کلمات کلیدی نیز اگر  به صورت نادرست استفاده شوند، تمام زحمات شما را ازبین می‌برند.

 بزرگترین نبایدها در استفاده از کلمات کلیدی چیست؟

  • ازاستفاده کلمات کلیدی یکسان برای چندین صفحه خودداری کنید. چرا که  انجام این کار باعث رقابت صفحات سایت شما برای رتبه بندی می‌شود و احتمال با هم سقوط کردن را فراهم می‌کنند. فقط با سایت‌های دیگر رقابت کنید!
  • کلمات کلیدی را در جایی که به آنها تعلق ندارند قرار ندهید. برخی از مدیران وب‌سایت‌ها برای اینکه به گوگل بگویند «این موضوع مرتبط است» – اغلب از کلمات کلیدی در متون خود استفاده می‌کنند که این کار  به عنوان پر کردن کلمات کلیدی شناخته می‌شود. اما با انجام این کار تنها چیزی که به دست می‌آورند، بازخوردی کاملاً غیرطبیعی از متنی است که کاربران و گوگل از آن دوری می‌کنند. بجای این کار توصیه می‌شود ، در مورد موضوعات خود به طور عمیق بنویسید و در نهایت از تعداد مناسبی از کلمات کلیدی استفاده خواهید کرد.
  • در مورد کلمات کلیدی بیش از حد خسیس نباشید. افراط مخالف پر کردن کلمات کلیدی نیز می تواند مشکلاتی ایجاد کند.
  • هدف جستجو را فراموش نکنید، اگر از یک کلمه کلیدی فقط یک یا دو بار در کل صفحه استفاده کنید،توسط  گوگل  به اندازه کافی مرتبط در نظر گرفته نخواهدشد – و سپس صفحه در SERP برای کلمه کلیدی مذکور نمایش داده نمی‌شود.
  • قبل از استفاده از یک کلمه کلیدی، از خود بپرسید: "چرا  کاربران این کلمه را در گوگل تایپ می‌کنند؟" سعی کنید خود را به جای کاربر قرار دهید و فرآیند فکری او را درک کنید،اینگونه  می‌توانید کلمات کلیدی که برای محتوای شما مناسب نیستند را فیلتر کنید.
  • به یاد داشته باشید از کلمات کلیدی که تبدیل می‌شوند (یعنی منجر به یک عمل) استفاده کنید. این برای صفحاتی با هدف معاملاتی که می‌خواهید بازدید کنندگان کاری انجام دهند، نه اینکه فقط نوشته‌ها و تصاویر شما را تحسین کنند، بسیار مهم است.

مرحله 5. نظارت عملکرد کلمات کلیدی خود 

آیا بهترین کلمات کلیدی را پیدا و از آنها استفاده کرده‌اید؟ گام بعدی  تماشای عملکرد خوب است.  نتایج کار خود را در گزارش رتبه بندی سایت WebCEO نظارت کنید.

Screenshot from WebCEO, October 2023

در اینجا نحوه استفاده از آن آمده است:

  1. تنظیمات را باز کنید.
  2. در تب کلمات کلیدی، تمام کلمات کلیدی خود را اضافه کنید و کادرهای آنها را علامت بزنید.
  3. در تب موتورهای جستجو، جایی را که می‌خواهید رتبه بندی خود را بررسی کنید (موتور جستجو و مکان) اضافه کنید. (اختیاری)
  4. در برگه نتایج جستجو، همه انواع مختلف نتایجی را که می‌خواهید ردیابی کنید بررسی کنید.
  5. روی ذخیره کلیک کنید. و اجازه دهید ابزار اولین گزارش شما را ارائه دهد. برای مشاهده اینکه چگونه رتبه بندی کلمات کلیدی شما تغییر می کند، اسکن‌های جدید را به طور منظم اجرا کنید. با کلیک بر روی Scan Schedule می‌توانید ابزار را طوری تنظیم کنید که این کار را به صورت خودکار انجام دهد.
درنهایت؛

بالا بودن رتبه  کلمات کلیدی شما بسیار مهم است  اگر با کاهش آن مواجه شدید به این معنی است که وب سایت دیگری در حال سرقت اطلاعات  شما است - در این صورت، ممکن است بخواهید سایر جنبه های SEO را نیز اصلاح کنید. در هر صورت، در جریان اخبار حوزه کاری خود و موضوعات تخصصی خود باشید. هر گونه تغییر و نوآوری ممکن است منجر به ظهور کلمات کلیدی جدیدی شود که می‌خواهید از آنها استفاده کنید. به نظر می‌رسد تحقیق کلمات کلیدی بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که انتظار می‌رود. اما  انجام درست آن چیزی فراتر از رتبه بندی و درآمد است. در فرآیند انتخاب دقیق کلمات کلیدی برای سایت خود، درک عمیق تری از مخاطبان هدف خود را به شما می‌دهد – و این مطمئناً باعث می‌شود که در به دست آوردن مشتریان جدید بهتر عمل کرده و موفق‌تر باشید.

نظری دارید؟

پیام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید