تمامی حقوق برای گروه نرم افزاری اسرز محفوظ است © 1401
آیا دقت کرده اید که چرا یکی از دغدغه های بزرگ بسیاری از بازاریابان این است که : "الگوریتمهای رسانههای اجتماعی چگونه کار میکنند؟" درجواب باید بگوییم بدلیل اینکه الگوریتمهای پلتفرمهای اصلی به سرعت تغییر میکنند. اما، اینکه «کدام پلتفرم رسانههای اجتماعی بیشترین کاربر را دارند؟» نیز باید مورد توجه بازاریابان باشد زیرا این دادهها نیز اغلب تغییر میکنند. بنابراین، در اینجا پاسخ هایی به سوال در مورد الگوریتمهای هشت پلتفرم که امروز باید در نظر داشته باشید، بیان شده است.
YouTube در ماه می 2022، 1.953 میلیارد بازدیدکننده منحصر به فرد در سراسر جهان داشت. این پلتفرم در آن ماه 35.083 میلیارد بازدید ماهانه با میانگین مدت بازدید 21:41 دریافت کرد. در حال حاضر، برخی از بازاریابان رسانههای اجتماعی، از اینکه یوتیوب بالاتر از فیس بوک رتبه بندی شده است ممکن است دچار شوک شوند. اما داده های SimilarWeb در بالا فقط برای کانال های وب دسکتاپ و تلفن همراه است و شامل دادههای تلویزیونهای متصل نمیشود، که در سال 2020 به سریعترین رشد در بین بینندگان YouTube تبدیل شد. این امردلیلی است بر ضرورت دانستن نحوه عملکرد الگوریتم YouTube.
الگوریتم یوتیوب هر بیننده را با ویدیوهایی که به احتمال زیاد تماشا میکنند و لذت میبرد، مطابقت میدهد. اما، با بیش از 500 ساعت محتوای ویدیویی که در هر دقیقه آپلود می شود، کار فشرده وزیادی به نظر میرسد
سیستمهای جستجو و اکتشاف YouTube با این چالش مقابله میکنند:
معمولا رتبهبندی ویدیوهای پیشنهادی بر اساس درک یادگیری ماشینی است از این جهت که بینندگان به احتمال زیاد کدام ویدیوهای بعدی را تماشا خواهند کرد. این ویدیوها اغلب مربوط به ویدیویی است که بیننده در حال تماشای آن است،که بر اساس سابقه تماشای بیننده شخصیسازی میشود.
صفحه اصلی شما : در این فسمت ویدیوها و موضوعات بر اساس تعداد دفعاتی که بازید و یا اشتراک گذاری شدهاند انتخاب میشوند ، اینکه چقدر ویدیوهای مشابه بینندگان مشابه را علاقهمند و راضی کردهاند، و هر ویدیو چند بار توسط YouTube نشان داده است.
YouTube Shorts: میخواهد ویدیوهای کوتاه و بلندهردو موفق شوند. بنابراین، در حالی که "زمان تماشای مطلق" معمولاً برای ویدیوهای طولانیتر مهمتر است. اما "زمان تماشای نسبی" معمولاً برای ویدیوهای کوتاه مهمتر است.
بنابراین، چه کاری باید انجام دهید؟ ودلیل اهمیت آن چیست؟ برنامه ی سیستم جستجو و اکتشاف YouTube این است که ویدیوهایی مربوط به هر بیننده و علایق متفاوت آنها «پیدا میکند» تا آنها را وادار به تماشای ویدیوهای بیشتری کند که این باعث لذت بیشتر بیندگان می شود و در عین حال باعث بازگشت مکرر آنها به YouTube می شود.
خوب است بدانید که فیس بوک در ماه می تنها 1.620 میلیارد بازدیدکننده خاص در سراسر جهان داشت. این پلتفرم در آن ماه 19.739 میلیارد بازدید با میانگین مدت جلسه 10:05 دریافت کرد.
اما هم اکنون، بازدیدکنندگان فیس بوک در سراسر جهان در حال کاهش است، همانطور که در نمودار زیر می بینید، پس از اینکه روسیه در تلاش برای کنترل انتشار اطلاعات در مورد حمله به اوکراین، فیس بوک را مسدود کرد، تعداد بازدیدکنندگان در روسیه در اوایل ماه مارس با کاهش قابل توجهی رو به رو شد.
این تأثیر منفی بر کل بازدیدکنندگان فیس بوک در سراسر جهان گذاشت. با این وجود، این پلتفرم هنوز آنقدر بزرگ است که بتوان این مسئله را نادیده گرفت.
بنابراین، بیایید به سوال اصلی بپردازیم که الگوریتم فیس بوک امروز چگونه کار می کند؟
با اینکه چگونگی روند رتبه بندی اخبار فیس بوک در دسامبر 2021 را می دانستیم، و همچنین وقتی که پستی توسط آنا استپانوف، رئیس یکپارچگی برنامه فیس بوک، نوشته و منتشر شد : «فید خبری از رتبهبندی شخصیشده استفاده میکند، به صورتیکه هزاران سیگنال منحصربه فرد و خاص را برای اینکه بفهمد چه چیزی برای شما معنادار تر است در نظر میگیرد . هدف ما این است که تجربهای لذتبخش به شما ارائه دهیم که میخواهید به آن بازگردید نه اینکه شما را ساعتها در فیسبوک در حال پیمایش نگه داریم ."
همچنین (او نیم دوجین) برای اینکه کاربران کنترل و بینش بیشتری نسبت به نحوه نمایش محتوا در فید خبری آنها بدهد؛ بزرگترین تغییراتی که فیس بوک در سال 2021 ایجاد کرده بود را خلاصه کردکه؛ شامل انتشار مجموعه جدیدی از گزارشهای محتوای پربازدید برای به اشتراک گذاشتن محتوایی است که توسط بیشترین افراد در فید خبری در ایالات متحده دیده میشود.
آخرین گزارش محتوای پربازدید فیس بوک، چهار دامنه برتر در سه ماهه چهارم 2021 را نشان میدهد که در ذیل به آن اشاره شده است.:
بنابراین، چه باید کرد؟ به گفته آلیسون، تب اصلی در اپلیکیشن فیسبوک به ترکیبی از Stories و Reels در بالا تبدیل میشود و به دنبال آن پستهایی قرار میگیرد که موتور اکتشاف از فیسبوک و اینستاگرام توصیه میکند. در مرحله بعد،طبق توصیه های Southern که متخصص و معتبر است : اگر فیس بوک برای شما و کسب و کارتان در اولویت است بهترین راه آماده شدن برای این تغییر، ایجاد و انتشار ویدئوهای کوتاه است. اما همچنان انتشار پستهای متنی و عکس توسط فیسبوک ؛ کمکی به جذابیتهای اصلی Reels و Stories خواهند بود.
اینستاگرام نیز در ماه می 1.050 میلیارد بازدیدکننده در سراسر جهان داشت و 6.497 میلیارد بازدید در این ماه با میانگین مدت جلسه 07:51 .همانطور که می دانید روسیه نیز اینستاگرام را ممنوع کرده است، اما رشدچند برابری بازدیدکنندگان ازکشورهای دیگر در سراسر جهان باعث خنثی شدن این امر شده است. در ژوئن 2021، پستی با عنوان، نور بیشتری در مورد نحوه کار اینستاگرام توسط آدام موسری، رئیس اینستاگرام، منشر شد وی فاش کرد: «اینستاگرام برای نظارت بر کارهایی که مردم انجام میدهند و نمیبینند؛ از الگوریتمها، طبقهبندیکنندهها و فرآیندهای مختلفی که هر کدام هدف خاص خود را دارنداستفاده میکند .»
برای فید و داستان ها، سیگنال های رتبه بندی کلیدی عبارتند از:توییتر در ماه می 979 میلیون بازدیدکننده در سراسر جهان داشت که این پلتفرم در آن ماه 7.056 میلیارد بازدید با میانگین مدت جلسه 10.39 دریافت کرد.
توییتر نیز مانند اکثر پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، دارای الگوریتمهای متعددی است. باتوجه به گفتهی توییتر : «خط زمانی الگوریتمی صفحه اصلی خود، جریانی از توییتها را از حسابهایی که انتخاب کردهاید در توییتر دنبال کنید. و همچنین محتواهای دیگری را بر اساس حسابهایی که اغلب با آنها در تعامل هستید، وهمچنین توییتهایی که با آنها ارتباط برقرار میکنید، دنبال کنید.
توصیههای دیگری را نیز نشان میدهد:
ارتباط:
نامزدی:
تازگی:
TikTok در ماه می 690 میلیون بازدید کننده ماهانه دردنیا داشت. این پلتفرم در آن ماه 1.766 میلیارد بازدید با میانگین مدت جلسه 03:48 دریافت کرد. این داده ها Douyin.com را که به طور جداگانه شمارش می شود، شامل نمیشود. اما، همانطور که نمودار زیر نشان میدهد، TikTok.com حدود 98٪ از بازدیدکنندگان منحصر به فرد در سراسر جهان را برای هر دو برنامه ByteDance دریافت میکند.
در ژوئن 2020، TikTok توصیه اش را در پستی با عنوان" چگونه TikTok ویدیوها را برای شما توصیه میکند"، فاش کرد. از آن زمان تاکنون تغییر اساسی جز اینکه دولت ایالات متحده دیگر در تلاش برای ممنوع کردن پلت فرم رسانه های اجتماعی نیست مشاهده نشده است.
فید TikTok’s For You جریانی از ویدئوها را که مطابق با علایق هر کاربر تنظیم شدهاند و به آنها امکان پیدا کردن محتوا و سازنده ی مورد علاقه ی خود را ارائه میدهد. به عبارت دیگر، بهتر است بدانید فقط یک فید For You برای بیش از یک میلیارد کاربر فعال ماهانه TikTok وجود ندارد. بلکه " یک میلیارد فید For You وجود دارد" که متناسب با علاقه ی کاربران از جمله هر آنچه تماشا می کند، دوست دارند و به اشتراک می گذارند است.
TikTok افزود: "این فید توسط یک سیستم توصیه ارائه میشود و محتوایی را به هر کاربر ارائه میدهد که مورد علاقه آن کاربر خاص باشد." توصیه ها بر اساس عواملی ، از جمله:
از سوی دیگر، TikTok اعلام کرد: « اگر یک ویدیو توسط حسابی پست شود که فالوورهای بیشتری دارد،به دلیل اینکه آن حساب پایگاه فالوورهای بزرگتری ایجاد کرده احتمالاً بازدیدهای بیشتری دریافت خواهد کرد، تعداد فالوورها ، عوامل مستقیمی در سیستم توصیه هستند.»
پینترست در ماه می 409 میلیون بازدیدکننده در سراسر جهان داشت که در آن ماه 945 میلیون بازدید با میانگین مدت جلسه 05:29 بدست اورد.
با اعلام اینستاگرام که «دیگر فقط یک برنامه اشتراکگذاری عکس مربعی» نیست، فاکتورهای رتبهبندی در پینترست نیز بیشتر به معیارهای تعامل و اشتراکهای اجتماعی مربوط میشوند، اما شامل کلمات کلیدی نیز میشود. و تکمیل خودکار Pinterest با پیشنهاد خودکار اصلاحکنندههای مرتبط معنایی برای یک کلیدواژه اصلی، ایدههایی را ارائه میکند.
ویژگی جستجوی Pinterest سپس «فید» کاربر را بر اساس آنچه که در جستجوی آن هستند و نحوه استفاده از آن عبارات کلیدی در پینهایی که توسط سازندگان محتوا به اشتراک گذاشته میشود، تنظیم میکند. پینترست همچنین موضوعات را برای دسترسی راحت تر کاربران به کلمات کلیدی دسته بندی و زیر دسته بندی می کند.
لینکدین در ماه می 306 میلیون بازدیدکننده در سراسر جهان داشت. که توانست در آن ماه 1.479 میلیارد بازدید با میانگین مدت جلسه 07:32 دریافت کند. بنابراین،یکی از ضروریات بازاریابان رسانههای اجتماعی - به ویژه آنهایی که در سازمانهای B2B هستند - دانستن این مسئله است که الگوریتم لینکدین چگونه کار می کند. در ژوئن 2019، پیت دیویس، مدیر ارشد مدیریت محصول در لینکدین، پستی بااین عنوان نوشت: "آنچه در فید لینکدین شما وجود دارد." وی افزود افرادی که می شناسید، درباره چیزهایی که برایتان مهم است صحبت می کنند. او توضیح داد: «هرچه مکالمه ارزشمندتر باشد، پست شما در فید شما بالاتر خواهد بود.»
لینکدین برای تشخیص مکالمات ارزشمند از چارچوبهای زیر استفاده می کند:
Reddit در ماه می 237 میلیون بازدیدکننده در سراسر جهان داشت. این پلتفرم در آن ماه با میانگین مدت زمان جلسه 09:59 توانست 1.669 میلیارد بازدید را به نام خود ثبت کند. با توجه به اینکه فیس بوک هدف خود را برای بازیابی شتاب خود روی ویدیو قرار داده است، این زمان خوبی برای یادگیری نحوه عملکرد الگوریتم Reddit است. Evolving the Best Sort for Reddit's Home Feed در ژوئن 2021، وبلاگ رسمی ردیت، را پست کرد. این اطلاعات بینشی ارائه کرد با این مضمون : چگونه Reddit تعیین میکند کدام پستهای مرتبط را به کاربران نشان میدهد. همچنین این پست نشان داد که: «سیستمهای Reddit فهرستی از پستهای نامزد بالقوه را از منابع متعدد ایجاد میکنند، پستها را از چندین مرحله فیلتر عبور داده، سپس طبق روش مرتبسازی مشخصشده رتبهبندی میکنند.
در اینجا نحوه توصیه هر گزینه مرتب سازی به محتوا آمده است:
آخرین دادههای SimilarWeb نشان میدهد که باید همچنان در جستجوی این باشید که «کدام پلتفرم رسانههای اجتماعی بیشترین کاربر را دارند؟» و همچنین "الگوریتم های رسانه های اجتماعی چگونه کار می کنند؟" همه چیز در این عرصه خاص خیلی سریع و مکرر تغییر میکند تا کسی فکر کند عملکرد گذشته حتی از راه دور نشان دهنده نتایج آینده است.
پیام بگذارید