8 راه اثبات آینده شغلی سئوی خود در صنعتی که به سرعت در حال تغییر است

  • دسامبر 15, 2023
  • حسینی
  • 0 نظرات
  • لایک

اخیراً شایعات زیادی با عنوانهای مختلفی به گوش می‌رسد مانند؛ "SEO مرده است!" چیزی که امسال برای بیستمین بارشنیده ایم.  و یا چیزهای دیگری از قبیل:

  • "هیچ کس دیگر از گوگل استفاده نمی‌کند،
  • همه آنها از TikTok برای جستجو استفاده می‌کنند!" 
  •  "هوش مصنوعی مولد در SERP ها همه کلیک‌های ما را می‌دزدد!"...

با وجود نگرانی‌های زیادی که در صنعت جستجو وجود دارد. باز هم اثبات ارزش سئو در دنیای بدون کوکی امروزی غیرممکن است. در واقع تغییرات زیادی در افق در نحوه کار و اثبات ارزش سئو وجود دارد.

در این مقاله 8 نکته برای محافظت و ارتقاء شغل سئوی خود برای آینده شغلی به این دلیل که ما فناوری‌ها و پلتفرم‌های جدید را تطبیق می‌دهیم و از آن استقبال می‌کنیم آورده شده است.

آنچه در آینده نزدیک ممکن است تغییر کند که می‌تواند بر نقش‌های سئو تأثیر بگذارد

برخی تغییرات کلیدی در افق وجود دارد که ممکن است بر نقش روزانه یک متخصص SEO تأثیر بگذارد.

هوش مصنوعی و مدل‌های زبان بزرگ (LLM) هوش مصنوعی در سال گذشته یک کلمه کلیدی بوده است،

اما واقعاً  تأثیری که بر شغل یک متخصص SEO می‌گذارد چیست ؟

هوش مصنوعی مولد در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP)

چیزی که باعث ایجاد نگرانی در سایر صنایع شده است، ترس از جایگزینی انسان‌ها با هوش مصنوعی است، باتوجه به اینکه موتورهای جستجو محتوای رتبه‌بندی شده شخص ثالث را با محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی خود جایگزین می‌کنند، سوالی که بوجود می‌آید این است ؛ استفاده از متخصصان سئو چه زمانی خواهد بود؟

نکته ی مهم در مورد هوش مصنوعی این است که :

در استفاده از هوش مصنوعی  در واقع  از ما انتظار می‌رود در ازای زمان کمتر به دستاوردهای بیشتری برسیم

از آنجا که صنعت سئو همیشه برای خودکارسازی فرآیندها در صورت امکان سریع بوده است، بسیاری از شرکت‌ها به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های عملیاتی با معرفی هوش مصنوعی برای جایگزینی عملکردها و خروجی‌ها هستند  بااین وجود اما همچنان برای ایجاد اتوماسیون به دانش و مهارت یک متخصص SEO نیاز خواهیم داشت با وجود فناوری هوش مصنوعی که هم اکنون به صورت رایگان در دسترس است، آیا متخصصان غیر سئو می‌توانند از این فناوری برای تکرار دانش یک متخصص سئو استفاده کنند؟

سایر پلتفرم‌های جستجو

آنچه که نمیتواند مطلقلًا محبوب‌ترین مقصد جستجو باشد. املاک جستجوی متعلق به گوگل است.

جستجوگران از تأثیر استفاده از پلتفرم‌های جستجوی بزرگتر آگاه می‌شوند

چیزی که شاید به اندازه کافی مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است، این است که جستجوگران از تأثیر استفاده از پلتفرم‌های جستجوی بزرگتر آگاه می‌شوند.

ما می‌دانیم که ژنرال Z از تأثیر اجتماعی و زیست محیطی اقدامات خود آگاه‌تر می‌شود. این می‌تواند به زودی بر انتخاب موتور جستجوی آنها تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، تأثیر زیست محیطی اجرای سرورهای عظیم مورد نیاز برای تأمین انرژی موتور جستجویی مانند گوگل یا بینگ بی اهمیت نیست. اما ممکن است ببینیم که این نسل برای جبران این موضوع، موتور جستجوی آگاهانه‌تر محیطی مانند Ecosia را انتخاب می‌کنند. همچنین شاهد هستیم که افراد بیشتری می‌دانند که چگونه به صورت آنلاین ردیابی می‌شوند و می‌خواهند هنگام جستجو ناشناس باشند.

استفاده مخاطبان از پلتفرم‌های دیگر برای جستجو

خبربزرگی که امسال شنیده شد، استفاده ی کاربران TikTok  از این پتفرم برای جستجوی مشاوره، محصولات و موارد دیگر بجای مراجعه به موتورهای جستجوی سنتی بود. کلیک‌هایی که قبلاً به جستجوی ارگانیک نسبت داده می‌شد، اکنون به عنوان بازدید از رسانه‌های اجتماعی شمرده می‌شوند.

اثبات ارزش سئو

با تاکید روزافزون بر بودجه، ادغام و اتوماسیون، باید بتوانیم ارزش مجموعه مهارت‌های حرفه ای سئو را تا حد همیشه ثابت کنیم و این با تاکید روزافزون بر بودجه، ادغام و اتوماسیون، امکان پذیر است. بااین روند هم  تعداد کمتری از کاربران جستجو به دلیل استفاده از سایر پلتفرم‌ها برای انجام جستجو به عنوان ترافیک ارگانیک در نظر گرفته  می‌شوند و هم  تغییر مدل‌های اسناد در ابزارهایی مانند Google Analytics 4  ایجاد می‌شود که به این معنای تبدیل‌ها در جاهای دیگر نیز نسبت داده می‌شوند.

 ظاهراً «مدل اسناد مبتنی بر داده» Google Analytics 4 باعث کم رنگ شدن  ارزش جستجوی ارگانیک را در طول سفر مشتری می‌شود. به عنوان مثال،  طبق گزارش GA4  ،

21درصد از ارزش تبدیل را به جستجوی ارگانیک و 79 درصد را به جستجوی پولی نسبت داده می‌شود. این در حالی است که سفر مشتری در 20 بازدید جستجوی ارگانیک به دنبال یک بازدید جستجوی پولی بوده است. در حال حاضر یکی از ملزومات قانونی در بسیاری از کشورهای جهان، رضایت برای استفاده از کوکی‌های ردیابی است.  در نتیجه، اثبات کارایی سئو دشوارتر از قبل می شود.

آینده شغلی ما در پرتو تغییرات

بنابراین چگونه می‌توانیم  اطمینان حاصل کنیم که نقش‌هایمان به‌عنوان متخصص سئو با زمان‌های در حال تغییر مطابقت داشته و برای یک سازمان مفید باقی خواهد ماند؟

هشت نکته در ذیل برای کمک به کاهش خطرات شغلی که باعث ترس بسیاری از افراد شده مطرح شده است.

1. بیان کردن نیاز به مهارت‌های سئو  بیش از همیشه 

این ایده که همه چیز به سرعت در حال تغییر است. می‌تواند یکی از دلایلی باشد که  برای بسیاری از متخصصان سئو بسیار دشوار است، با توجه به اینکه استفاده از هوش مصنوعی در SERP ها به سرعت در حال پیشروی است. املاک و مستغلات موجود در SERP برای فهرست‌های ارگانیک به طور فزاینده‌ای کوچکتر می‌شود و باغ‌های دیواری موتورهای جستجو بزرگتر می‌شوند. اما نکته ی قابل توجه این است که  با این حال، شما  (باید) اینطور  استدلال کنید که این فقط به معنی افزایش نیاز به متخصصان سئو  است. تا زمانی که فهرست‌های جستجوی ارگانیک باقی می‌مانند، رقابت برای حضور در آن جایگاه‌ها و نیاز به یک استراتژی سئو قوی باقی خواهد ماند.

 از طرفی ممکن است کلیک‌ها از نتایج جستجوی ارگانیک روی وب‌سایت‌های شما کاهش یابد، در حالیکه  مارک‌ها همچنان می‌خواهند در پاسخ‌های هوش مصنوعی مولد ذکر شوند. همچنان در حال تلاش برای تصاحب املاک و مستغلات ارگانیک باقیمانده هستند و این مسئولیت همچنان با سئوکاران باقی خواهد ماند.

بنابراین بهتر است با سازمان‌های خود در مورد این تغییرات صحبت و اهمیت SEO را در ظهور هوش مصنوعی مولد SERP ها تقویت کنید.

2. نشان دهید کجا از هوش مصنوعی مولد استفاده نمی‌شود

ظاهر نشدن هوش مصنوعی مولد در SERP ها، نکته دیگری است که باید هنگام صحبت با سهامداران در مورد سئو مورد تاکید قرار گیرد .

به سخنان خود گوگل توجه کنید:

برخی از موضوعات وجود دارد که SGE برای آنها طراحی شده است تا پاسخی ایجاد نکند. در برخی موضوعات، ممکن است به سادگی فقدان کیفیت یا اطلاعات قابل اعتماد موجود در وب باز وجود داشته باشد. برای این مناطق - که گاهی اوقات "خلأهای داده" یا "شکاف های اطلاعاتی" نامیده می‌شوند - که در آن سیستم‌های ما اعتماد کمتری به پاسخ‌های ما دارند، SGE قصد دارد یک عکس فوری مبتنی بر هوش مصنوعی تولید نکند.

با توجه و دقت به صنعت خود در نظر بگیرید که کجا ممکن است و یا باید اعمال شود - هم اکنون باید با سهامداران کلیدی در مورد نیاز به ادامه استراتژی سئو بحث کرده و سعی در کمک به استراتژی سئو داشته باشید .

به یک مثال ذر این زمینه توجه کتید؛ سناریوهای پرخطر YMYL یا جایی که داده‌های کافی وجود ندارد که احتمالاً یک فرصت باز برای جستجوی ارگانیک باقی خواهد ماند. 

3. آموزش AI Prompting

 توصیه می‌شود به جای ترسیدن از هوش مصنوعی، به درستی پذیرای آن باشید. و همچنان در نظر بگیرید که هوش مصنوعی بخشی از عملکرد شغلی شما باشد. به عبارتی دیگر اگر  همان‌طور که پیش‌بینی شده، مشاغل به دست هوش مصنوعی بیفتند. با این حال، باز هم استفاده از آن به عنوان یک متخصص سئو به معنای آمادگی شما برای کارآمدتر شدن توسط هوش مصنوعی و آزاد سازی زمان برای جنبه‌هایی که نمی‌تواند جایگزین کند، است.

4. جایی که هوش مصنوعی نمی تواند تسلط یابد را نشان دهید

اگرچه هوش مصنوعی در انجام فرآیندهای سئو بسیار مفید خواهد بود، اما همیشه نمونه هایی وجود دارد که با وجود مفید بودن هوش مصنوعی در انجام فرآیندهای سئو، بازهم نمی تواند به طور کامل کار یک انسان را به عهده بگیرد و کاملاً جایگزین انسان شود.

هسته اصلی، داشتن بخش‌های متحرک زیاد زیاد سئو است. یک متخصص سئو باید در هر زمان، استراتژی طراحی کند و پیچیدگی وب سایت، صنعت و رقبا، را در نظر داشته باشد .همچنین باید اولویت‌بندی بودجه و منابع را جهت اطمینان از انجام کار درست در زمان مناسب انجام دهد. برای خرید و ثبت نام با سهامداران ارتباط برقرار کند. برای یافتن راه حلی که هم برای آنها و هم برای سئو کار می کند، بااینکه هوش مصنوعی قابلیت کمک در بخش‌های زیادی را دارد نمی‌تواند به عنوان جایگزینی نقش یک متخصص SEO باشد.

5. انتقال مهارت‌ها به سایر موتورهای جستجو

 با استفاده از موتورهای جستجو مانند Ecosia و DuckDuckGo، تجربه خود را گسترش دهید.  ما به عنوان متخصص سئو، بیشترین تمرکز و تلاش‌های خود را بر روی موتورهای جستجوی اصلی منطقه خودمی‌گذاریم. باوجود شباهت‌های موجود در نحوه رتبه بندی محتوا، اما آنها یکسان نیستند. ممکن است آزمایشهایی برای فهمیدن اینکه چه چیزی با این موتورهای جستجوی تخصصی‌تر کار می‌کند. انجام دهید  و با تفاوت‌های موجود در SERP آن‌ها و هر تفاوتی که با نحوه عملکرد موتورهای جستجوی محبوب‌تر صنعت شما متفاوت است آشنا شوید. و نکته ی مهم، توجه به جگونگی نحوه ی پاسخ دادن  جمعیت هدف شما به مسائلی مانند حریم خصوصی داده ها و اثرات زیست محیطی است.

6.به کار بردن مهارت‌های خود، فراتراز پلتفرم‌های جستجوی سنتی 

  • فراتراز موتورهای جستجو، بهینه سازی پلتفرم‌های دیگر با قابلیت جستجو، مانند رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های بررسی صنعت، را انجام دهید . برای مثال، مهارت‌های ایجاد شده به‌عنوان یک متخصص سئو، که باعث در صدر قرار گرفتن شما از همه چیز هنگام درک اینکه الگوریتم فیس‌بوک چگونه به محتوا پاسخ می‌دهد،  آنها همچنین شما را در موقعیت عالی برای تسلط بر لیست محصولات آمازون قرار می‌دهند.
  • تجربه عملی خود را از بهینه سازی برای انواع دیگر عملکردهای جستجو ایجاد کنید. به طور مثال، صنعت شما ممکن است به قابلیت مشاهده در TripAdvisor متکی باشد. بنابراین   فرصت‌هایی را در نقش فعلی خود  جستجو کرده و همواره پروژه‌های شخصی را زیر نظر داشته باشید زیرا می‌توانید تجربه رتبه‌بندی با الگوریتم‌های پلتفرم‌های مختلف را بدست اورید.

7. تاثیر خود را فراتر از بازاریابی گسترش دهید

همواره توصیه می‌شود که در جستجوی فرصت‌هایی برای گسترش تأثیر خود در سراسر تجارت باشید. سعی کنید فرصت‌هایی برای نشان دادن مهارت‌های کسب شده از طریق SEO در سایر بخش‌های تجاری بدست بیاورید. به عنوان مثال؛  درک نحوه کار موتورهای جستجو  شما را به یک مشاور مفید برای تیمی تبدیل می‌کند که به دنبال تکمیل عملکرد جستجوی داخلی وب سایت خود هستید. و یکی از مزیت‌ها این کار این استکه  است که شما کد را تا حدی درک خواهید کرد که بسیاری از غیر توسعه دهندگان نمی دانند. مهارت‌های شما در ایجاد تعادل بین نیازهای کاربران در برابر نیازهای موتورهای جستجو به این معنای عمل گرا بودن شما در رویکرد خود برای توصیه بهینه سازی وب سایت است. 

8. برای نشان دادن نتایج، به فراتر از معیارهای ترافیک توجه کنید

به عنوان متخصص سئو، یکی از اشتباهات، تمرکز بر معیارهایی است که لزوما ارزش واقعی کار را نشان نمی‌دهند و این، باعث تاثیر گذاری ضعیف معیارهای اصلی که همه ما (بیشتر) با آنها موافق هستیم، ازقبیل ؛ برداشت‌ها و جلسات می‌شود.

یکی از دلایل کاهش معیارهای کلیدی در طول سالها این است که ؛ موتورهای جستجو پاسخ‌های بیشتری را در SERP؛  توسط موتورهای جستجو ارائه شده  یا افراد بیشتری برای کشف به پلتفرم‌های دیگری مانند TikTok روی می‌آورند.

ما باید معیارهای دیگری را به عنوان معیار موفقیت خود انتخاب کنیم . به عنوان مثال، افزایش هوش مصنوعی مولد به معنای مراجعه ی افراد کمتری به وب‌سایت ما است زیرا تمام اطلاعات ارائه شده به آنها را دارند، آیا می‌توانیم به جای آن شروع به ردیابی نام‌های تجاری در SERP ها کنیم؟ به طور خلاصه  همانطور که در یک دهه گذشته نیز همینطور بوده است طی چند سال آینده تغییرات زیادی در صنعت جستجو رخ خواهد داد!

به‌عنوان  یک متخصص سئو، باید فناوری‌ها و پلتفرم‌های جدید را تطبیق داده  و از آن استقبال کنیم، چراکه  فرصتی عالی برای انعطاف‌پذیری نیز خود به روش‌های جدید خواهد بود.


نظری دارید؟

پیام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید