قیف بازاریابی محتوا چیست؟

  • جولای 25, 2023
  • حسینی
  • 0 نظرات
  • لایک

با بهینه سازی محتوای خود در هر مرحله، مشتری را به آرامی در قیف بازاریابی محتوا حرکت دهید. 

بازاریابی محتوا در دنیای دیجیتال به یکی از استراتژی‌های کلیدی برای جذب و نگه‌داشت مخاطبان تبدیل شده است. این روش، ایجاد، انتشار و ارتباط با محتواهای بیشمار را در نظر می‌گیرد تا به مشتریان هدف رسانه شوند و روابط معناداری را با آن‌ها برقرار کنند. مهمترین نکته این است که محتواهای شما باید اصیل، متنوع، فریبنده و ارزشمند و همیشه در حال تکامل باشند. برای این منظور، همچنین دریافت بازخورد و تفاعل از مشتریان و به‌روزرسانی مداوم محتواهای خود از جمله مؤثرترین راه‌ها برای بهبود و بهینه‌سازی استراتژی بازاریابی محتواست.

منظور از  قیف بازاریابی محتوا چیست وچه کاربردی دارد؟

قیف بازاریابی محتوا یا به انگلیسی Content Marketing Funnel، یک مدل استراتژیک است که در بازاریابی محتوا استفاده می‌شود و سه مرحله اصلی را در مسیر تبدیل کاربران به مشتریان هدف توصیف می‌کند. این سه مرحله عبارتند از: ۱. بالا رفتن (Awareness): در این مرحله، هدف اصلی توزیع و ارائه محتواهای مفید و جذاب است تا بازدیدکنندگان جدید برند را شناخته و به آن علاقه‌مند شوند. این محتواها می‌توانند شامل وبلاگ پست‌ها، مقالات، ویدئوها، محتواهای اجتماعی و غیره باشند. در این مرحله، باید اطلاعات مفید و کاربردی ارائه داده شود تا مخاطبان تمایل بیشتری به تعامل با برند پیدا کنند. ۲. نگهداشت (Engagement): در این مرحله، هدف اصلی ایجاد تعامل و ارتباط عمیق تر با مخاطبان است. با ارائه محتواهای متنوع و خلاقانه مانند نیوزلترها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، وبینارها و پادکست‌ها، می‌توانید با مخاطبان ارتباط بیشتری برقرار کنید و توجه آن‌ها را به خود جلب کنید. در این مرحله، می‌توانید ارزش و فواید بیشتری ارائه دهید و آن‌ها را به سمت مرحله بعدی متقاعد کنید. ۳. تبدیل (Conversion): در این مرحله، هدف اصلی تبدیل کاربران به مشتریان است. با ارائه محتواهایی که به طور ضمنی درخواست اقدام مشتری را دریافت می‌کنند، می‌توانید مخاطبان را به انجام عملیاتی مانند خرید نرم‌افزار، ثبت نام در خبرنامه، دریافت منابع رایگان و غیره تشویق کنید. هر مرحله از قیف بازاریابی محتوا نیازمند استفاده از محتواهای مختلف، راهکارها و کانال‌های ارتباطی خاصی است. همچنین، ارزیابی و بهبود مداوم استراتژی بازاریابی محتوا در هر مرحله نیز بسیار مهم است.

قیف بازاریابی محتوا،: بازاریابان محتوا را قادر می‌سازد تا نحوه استفاده از محتوای موجود برای جذب مشتریان بالقوه را تجسم کنند و آنها را  به سمت هدف نهایی راهنمایی کنند.

     این هدف نهایی ممکن است شامل: فروش، دمو، دانلود یا نوع دیگری از تبدیل باشد. هر مرحله از قیف هدفی مانند جلب توجه، تولید سرنخ های با کیفیت بالا و بستن تبدیل ها را فراهم می کند.

  • یک قیف بازاریابی می‌تواند به خوبی شکاف های محنوا را پرکند و به برندها دید بیشتری بدهد .                                                                                                                                                             
  1.   چگونه یک برند ممکن است بخواهند تلاش خود را به سمت ایجاد محتوای قیف پایین تر تغییر دهد؟
درپاسخ به این سوال میتوان گفت : درصورتیکه  برند دارای حجم قابل توجهی از محتوا برای خریداران در مرحله آگاهی باشد، اما محتوای کافی در مرحله تصمیم گیری نداشته باشد. 2.  نقشه برداری از قیف محتوای خودچطور وچگونه؟ ابتدا باید موجودی محتوای فعلی خود را ارزیابی کنید، از جمله : محتوای وبلاگ، محتوای طولانی (مانند کتاب های الکترونیکی یا کاغذهای سفید) و موارد دیگر.

هنگامی که قسمت های مختلف محتوارا بررسی میکنید مشخص کنید که محتوا با چه مرحله ای از سفر خریدار مطابقت دارد. این مراحل شامل موارد زیر خواهد بود:

  • بالای قیف (TOFU): مرحله آگاهی.: مرحله  ای که مشتریان بالقوه در حال تحقیق و جستجوی اطلاعات هستند.
  • وسط قیف (MOFU): مرحله علاقه و توجه: مرحله ی آشنایی مشتریان بالقوه با محصولات یا خدمات شما وتحقیق در مورد  نظرات مشتریان... آنها همچنین ممکن است این اطلاعات را به سهامداران کلیدی معرفی  کنند.
  • پایین قیف (BOFU): مرحله قصد، ارزیابی و تبدیل: خریداران آماده خرید هستند . همانطور که با بررسی هر مرحله به صورت جداگانه مشاهده می کنید، مخاطبان هدف شما بسته به جایی که در آن قرار دارند به محتوای متنوعی نیاز دارند. شما نمی‌توانید یک رویکرد یک‌اندازه برای همه ی مراحل قیف خود داشته باشید که بتوانید بطور موثر به خریداران بالقوه دسترسی پیدا کنید .
  • محتوای مرتبط باید در هر مرحله قیف بصورت جداگانه ارائه شود.
Image created by author, January 2023
  • مطالب برتر قیف : بالای قیف جایی است که مشتریان در حال جمع آوری اطلاعات برای قرارگرفتن در صف خریدار هستند.

این مرحله،  آشنایی مشتری با کسب و کار شما و آنچه که شما برای ارائه دارید می باشد. شماباید یک تجربه  مثبت ایجاد کنید تا به خریدار نشان دهید که ارزش تعامل بیشتر با آن را دارید. شما می خواهید به سؤالات آنها پاسخ دهید، آنها را در مورد سؤالات خود آموزش دهید، و این مشتریان بالقوه را به سرنخ های گرم تبدیل کنید. مطالعه انجام شده توسط Semrush نشان میدهد که انواع زیر از محتوای TOFU هنگام جذب ترافیک بهترین عملکرد را دارند...

  • . راهنمای "چگونه" (72٪).
  • صفحه فرود (35%).
  • اینفوگرافیک (28%).
  • چک لیست (27%).
  • کتاب الکترونیکی/کاغذ سفید (26%).
  • آموزش تصویری (23%).

همانطور که می بینید اکثر این نوع محتواها جنبه ی  آموزشی دارند که برای ارائه اطلاعات بیشتر در مرحله آگاهی طراحی شده اند.  همواره به یادداشته باشید : هدف اصلی محتوای شما در این مرحله فقط  ارائه کمک است و  فروش محور..

محتوای قیف میانی:

دراین قسمت مشتریان  به دنبال محتوای سطحی و مقدماتی نیستند.بلکه ممکن است به دنبال داستان‌های مشتری، نظرات محصول یا ویدیویی باشند. دراینجا شما باید به دنبال ایجاد محتوایی باشید که مشتریان بالقوه را در قیف بیشتر پرورش دهد.. با نگاهی به نتایج همان مطالعه Semrush، انواع زیر از محتوای MOFU هنگام جذب ترافیک بهترین کار را دارند.

  • راهنمای "چگونه" (44٪).
  • نمای کلی محصول (40%).
  • مطالعه موردی (34%).
  • صفحه فرود (31%).
  • وبینار (31%).
  • داستان موفقیت (30%)
  • در نظر بگیرید که این مشتریان بالقوه احتمالاً قبلاً در مرحله کشف با نام تجاری شما معرفی شده اند، بنابراین نباید محتوای مرحله کشف به آنها ارائه شود.
  • یک استراتژی محتوای موثر مستلزم شخصی سازی محتوا برای مخاطبان شماست.
  •  تحقیقات نشان می‌دهد که 71 درصد از مصرف‌کنندگان از شرکت‌ها انتظار دارند تا تعاملات شخصی‌سازی شده را ارائه دهند - و 76 درصد وقتی این اتفاق نمی‌افتد، ناامید می‌شوند.

بسیار مهم است که :  برنامه محتوا و قالب‌های بازاریابی محتوا را برای مشتریان در هر مرحله به صورت مجزا تنظیم کنید ، در غیر این صورت در خطر ایجاد تجربه مشتری ضعیف با کسب‌وکارتان هستید.

محتوای قیف پایین:

  • دراین مرحله مشتری  به دنبال محتوایی است که به آنها  در نهایی کردن تصمیم خریدشان کمک کند.
  • آنها میخواهند بدانند که :  محصول یا خدمات شما  ارزش سرمایه گذاری  دارد یاخیر؟ و چرا باید شمارا  گزینه بهتری نسبت به دیگررقبا بداند ؟
  • از آنجایی که این مشتریان دراین مرحله  فراتر از مرحله آگاهی هستند و به دنبال تبدیل از  بالقوه  به بالفعل هستند،پس توجه داشته باشید : نوع محتوایی که به آنها ارائه می کنید برای ایجاد اعتماد و در نهایت تکمیل خرید بسیار مهم است.
  • ایجاد محتوا در مرحله بررسی می تواند بین تبدیل و فروش از دست رفته تفاوت  زیادی ایجاد کند.
انواع محتوا با عملکرد برتر در مرحله BOFU عبارتند از:
  • بررسی اجمالی محصولات.
  • بررسی مشتری.
  • داستان موفقیت. در این مرحله از قیف، موفقیت مشتریان فعلی را که مشابه مشتریان احتمالی شما هستند، به اشتراک بگذارید.
  • ،کمپین‌های ایمیلی که دارای نظرات مثبت مشتری و وثیقه محصول  هستند نمونه‌های دیگری از محتوا است  که در این مرحله باید گنجانده شود. از جمله: پیشنهادات ویژه، آزمایش‌های رایگان، یا نمایش‌های نمایشی زنده .

بعداز ارزیابی  محتوا چه باید کرد؟

  1. شناسایی نقاط ضعف خود.
  2. تعیین  انواع دارایی‌های محتوایی که باید ایجاد شود. برای مثال، شاید متوجه شده باشید که در مرحله آگاهی، هیچ محتوایی برای خریداریا  شاید به اندازه کافی داستان موفقیت مشتری ندارید. 
  3. تهیه ی تقویم سرمقاله بعد از شناسایی  شکاف های محتوا برای اولویت بندی نیازمندیها.
  4.  یک نظارت روزانه درتقویم سرمقاله  داشته باشید و این مواردرا بررسی کنید: { پیگیری آنچه را که در صف دارید و  آنچه در راه است، مخاطبان محتوای مورد نظر برای قطعه، و جایی که قطعه در قیف بازاریابی محتوا قرار می‌گیرد..}
  5.   داشتن یک تحلیل رقابتی از استراتژی بازاریابی محتوای رقیب خود ارزش آن را دارد  تا فرصت‌هایی را برای قطعات محتوای اضافی جدید شناسایی کنید و اینکه  بدانید چگونه می‌توانید محتوای خود را بهتر کنید. شما می خواهید محتوای مرتبط و مفید با استانداردهای سیستم محتوای مفید Google مطابقت داشته باشد و تجربه کاربری مطلوبی ایجاد کند.

  نتیجه:

 برای ایجاد یک تجربه خرید با ارزش یک استراتژی محتوای جامع و منسجم داشته باشید. با هر محتوایی که ایجاد می کنید، مخاطبان خود را در ذهن ودرک کاملی از مشتریان خود داشته باشید. اینکه آنها چگونه فکر می کنند، به دنبال چه هستند و چگونه می توانید مشکل آنها را حل کنید...؟ .برای اینکه از دیگر رقبای خود سبقت گرفته  و در صدر باشید : یک قیف بازاریابی محتوای مؤثر داشته باشید و درنظربگیریذ که قیف بازاریابی محتوای شما  برای کامل شدن : نیاز به زمان، آزمایش و صبر دارد.
نظری دارید؟

پیام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید