تمامی حقوق برای گروه نرم افزاری اسرز محفوظ است © 1401
یکی ازموضوعات مهمی که در سالهای اخیر وجودداشته نمایه سازی موبایل اول بوده است، اما شما تاچه حد به روز بوده اید؟
اخیرا اکثر سایتها به فهرست اول موبایل گوگل منتقل شدهاند و دیگر موضوعی داغ در سئو نیست. توییتی از جان مولر، مدافع جستجوی گوگل، در سال 2021 که عدم تمرکز روی این موضوع را به بهترین نحو خلاصه میکند: حدس من این است که نمایه سازی موبایل اول برای چندین سال در حال انجام است که بیشتر شبیه "بخشی از زندگی" است :). @maxxeight همچنین یک ابزار منظم برای آزمایش در https://t.co/r9gFpp95uO دارد. بیشتر سایتها جابهجا میشوند، بنابراین من انتظار نوسانات عظیم را ندارم.
با این ذهنیت که نمایه سازی موبایل اول «بخشی از زندگی» است ، به عنوان یک سئوکار، دانستن بخشی از تاریخچه و اینکه امروز کجا هستیم مفید خواهدبود. به عنوان مثال، به غیر ازاعلام فهرست اول موبایل در سالها پیش، گوگل جدیدا بر تجربه صفحه نیز تاکید کرده است که یک عامل رتبهبندی شناخته شده و موبایل را در خود جای داده است. قبل از اینکه به این بحث بپردازیم،بهتراست ابتدا به آغاز شاخص موبایل اول و آنچه تاکنون می دانیم پرداخته شود. سپس، به آنچه که Google در قابلیت استفاده از تلفن همراه به دنبال آن است، معنای داشتن تجربه یکسان در تلفن همراه و دسکتاپ، چگونگی برآورده کردن انتظارات Google از بهترین شیوههای اول تلفن همراه و موارد دیگرنیز اشاره خواهیم کرد.
گوگل اعلام کرده است که هیچ شاخص جداگانه ای برای موبایل اول وجود ندارد. بلکه، نمایه سازی موبایل اول به معنای استفاده ی گوگل در درجه اول از نسخه موبایل صفحه وب برای اهداف رتبه بندی و نمایه سازی است. در سال 2018، گوگل توضیح داد که با ایندکس کردن موبایل اول، URL نسخه موبایل پسند سایت شما ایندکس می شود. اگر وبسایت شما نشانیهای اینترنتی تلفن همراه و دسکتاپ جداگانه دارد، Google URL تلفن همراه را به کاربران تلفن همراه و URL دسکتاپ را به کاربران دسکتاپ نشان خواهدداد.
تا مارس 2018، گوگل به وب سایت ها دستور آماده باش داده و اعلام کرد که در حال گسترش است . در ژوئن 2020، گوگل اعلام کرد که در حالی که بیشتر وبسایتها برای فهرستسازی موبایل تنظیم شدهاند، هنوز بسیاری از وبسایتها وجود دارند که اینطور نبودند. گوگل در آن زمان اعلام کرد که به جای تغییر در سپتامبر 2020، ایندکس اول موبایل را تا مارس 2021 به تعویق خواهد انداخت. گوگل تعدادی از مشکلات پیش آمده در سایت ها را به عنوان دلیلی برای تاخیر در عرضه ذکر کرد،و از جمله مشکلات مربوط به موارد ذیل میشد:
گوگل در ادامه اعلام کرد که عدم آمادگی به دلیل چندین چالش غیرمنتظره ای است که این وب سایت ها با آن مواجه هستند. به گفته گوگل، "به دلیل این مشکلات، ما تصمیم گرفتیم تا جدول زمانی را برای آخرین مراحل ایندکس کردن موبایل اول باز بگذاریم." گوگل همچنین اعلام کرد که «در حال حاضر تاریخ نهایی مشخصی برای حرکت به سمت فهرستسازی موبایل اول نداریم و میخواهیم در مورد گامهای بزرگتر باقی مانده در این مسیر فکر کنیم.»
اگر وبسایت شما پس از 1 ژوئیه 2019 منتشر شده است، نمایهسازی اولین موبایل به طور پیشفرض فعال است. گوگل در ماه مه 2019 این اعلامیه را منتشرکرد و توضیح داد که این تغییر برای وبسایتهایی اعمال میشود که قبلاً برای جستجوی Google ناشناخته بودند.
به گفته گوگل، پس از خزیدن در وب با استفاده از ربات گوگل در طول سال ها، آنها به این نتیجه رسیدند که وب سایت های جدید معمولا برای این نوع خزیدن آماده هستند. قابلیت استفاده از موبایل و نمایه سازی موبایل اول مترادف نیستند.باتوجه به توضیخ مولر در ژانویه 2019: اگر محتوای شما تست قابلیت استفاده از تلفن همراه را قبول نکند، همچنان میتواند به نمایهسازی موبایل اول منتقل شود. حتی اگر گزارش «قابلیت استفاده از تلفن همراه» کنسول جستجو نشان میداد که سایت شما دارای URL معتبر است، به معنای آمادگی صفحات برای نمایهسازی در تلفن همراه است.
به گفته مولر، قابلیت استفاده از تلفن همراه «کاملاً مجزا» از نمایه سازی موبایل اول است. در نتیجه، صفحات را میتوان برای نمایهسازی اول موبایل فعال کرد، حتی اگر در دستگاه تلفن همراه قابل استفاده در نظر گرفته نشوند.
به طور خلاصه، چیدمانهای سازگار با موبایل و پاسخگوی تلفن همراه برای نمایهسازی اولین موبایل اجباری نیستند. از آنجایی که صفحات بدون نسخه تلفن همراه هنوز روی یک دستگاه تلفن همراه کار می کنند، واجد شرایط نمایه سازی بودند.
گوگل در ژانویه 2020 به بهترین شیوه های نمایه سازی موبایل اول اضافه کرد و تاکید زیادی بر ارائه تجربه ای یکسان در موبایل و دسکتاپ داشت.
گوگل هشدار می دهد که اگر به طور هدفمند محتوای کمتری را در نسخه موبایل یک صفحه نسبت به نسخه دسکتاپ ارائه دهید، احتمالا با کاهش ترافیک مواجه خواهید شد. به این دلیل که به گفته گوگل، آنها نمیتوانند به اندازه قبل (زمانی که از نسخه دسکتاپ استفاده میشد) اطلاعات زیادی از صفحه دریافت کنند. در عوض، گوگل توصیه می کند که محتوای اصلی در سایت تلفن همراه مانند سایت دسکتاپ باشد. گوگل حتی پیشنهاد می کند از همان عناوین در نسخه موبایل استفاده کنید. حتی بیشتر از این، گوگل در اسناد نمایه سازی موبایل خود به این نکته اشاره می کند که فقط محتوای موجود در سایت موبایل در نمایه سازی استفاده می شود.
بنابراین، باید مطمئن باشید که سایت موبایل شما محتوایی مشابه سایت دسکتاپ شما دارد.
ما اکنون تقریباً به طور کامل برای مطابقت بیشتر وب با آنچه کاربران در هنگام جستجو میبینند با استفاده از یک تلفن هوشمند Googlebot فهرستبندی میکنیم، و یکی از چیزهایی که متوجه شدیم این است که مردم هنوز اغلب در مورد آن سردرگم هستند، مثلاً اگر فقط چیزی روی دسکتاپ داشته باشم، مطمئناً Google همچنان آن را می بیند و محتوای تلفن همراه را نیز در نظر می گیرد. اما در واقع، این مورد است که ما در آینده فقط محتوای موبایل را ایندکس خواهیم کرد. بنابراین هنگامی که یک سایت به نمایه سازی تلفن همراه اول منتقل می شود، همه چیزهایی را که فقط در سایت دسکتاپ وجود دارد حذف خواهندشد. .
... هر چیزی که می خواهید ایندکس کنید، باید در سایت موبایل باشد."
Google برای اطمینان از بهترین تجربه برای کاربران شما فهرست جامعی از بهترین روشها برای ایندکس کردن موبایل اول ارائه میکند.از آنجاکه بیشتر اطلاعات منتشرشده توسط گوگل،الزاما جدیدترین روش ها نیستنداما این فهرست مجموعه ای از توصیه های مختلفی است که توسط گوگل طی سال ها در جاهای دیگر ارائه شده است.
گوگل بخش کاملی که بر پیشنهادات برای URL های جداگانه متمرکز است را ارائه می دهد. بخش «عیبیابی» سند شامل خطاهای رایجی است که می تواند باعث شود سایت شما دیده نشود.
نمایه سازی در تلفن همراه پس از فعال شدن سایت شما می تواند منجر به کاهش رتبه شود. توجه داشته باشید که مولر توضیح داد که هیچ چیز با نمایه سازی موبایل اول مربوط به سایت هایی با URL مجزای تلفن همراه با استفاده از rel-canonical تغییر نکرده است. مولر همچنین توصیه می کند که حاشیه نویسی ها یکسان باشند. حتی اگر rel-canonical به URL دسکتاپ اشاره کند، Google از URL تلفن همراه به عنوان متعارف استفاده می کند. مولر یک گرافیک مفید ایجاد کرده که فرآیند نمایه سازی «قبل و بعد» را برای URL های دسکتاپ و m-dot نشان می دهد.
در مستندات بهترین شیوه های نمایه سازی موبایل اول گوگل، آمده است: "در حالی که برای گنجاندن محتوای شما در نتایج جستجوی گوگل نیازی به نسخه موبایلی از صفحات شما نیست، اما به شدت توصیه می شود."
در حالی که ممکن است داشتن یک نسخه تلفن همراه بدیهی به نظر برسد، اما هنگام صحبت در مورد موبایل اول، باواکنشهای منفی مواجه میشویم. در یکی از کنفرانسها، یکی از شرکتکنندگان در جلسه من پرسیددر صورتیکه هیچ کس از دستگاه تلفن همراه نیاید، آیا بازهم داشتن نسخه موبایلی سایت ضروری است؟ او مدام بر "هیچکس" تاکید می کرد. پاسخ ما این بود: به هر حال انجامش بده نه تنها گوگل بسیار آن را توصیه می کند، بلکه بازدیدکنندگان مکررمخصوصا، ممکن است به دلیل تجربه ضعیف از دستگاه های تلفن همراه استفاده نکنند. ما باید نه تنها بر روی رتبه بندی صفحات در نتایج جستجو تمرکز کنیم، بلکه باید اطمینان حاصل کنیم که دارای امتیاز بالایی از سمت بازدید کنندگان است.
سعی کنید حتما در صفحه تجربه کنید به روز رسانی تجربه صفحه + Mobile-First به روز رسانی Page Experience نیز باید بخشی از گفتگو باشد.
در سال 2021 بهطور رسمی بهروزرسانی تجربه صفحه برای دستگاههای تلفن همراه منتشر شد که شامل سیگنالهای اندازهگیری درباره نحوه درک بازدیدکنندگان از تجربه تعامل با صفحه وب شما است. به گفته گوگل، این تصور فراتر از ارزش اطلاعات ارائه شده در صفحه است. بنابراین، گوگل عملکرد بارگذاری، ثبات بصری و تعامل صفحه را که به عنوان Core Web Vitals شناخته می شود، در نظر می گیرد. Page Experience همچنین به سازگاری با موبایل، HTTPS، و میانافزارهای نفوذی که قبلاً بخشی از الگوریتم رتبهبندی بودند، نیز توجه دارد.
به عنوان مثال، سازگاری با موبایل به عنوان یک عامل رتبه بندی در سال 2015 اعلام شد که منجر به Mobilegeddon (نام صنعت برای بهروزرسانی... نه نام Google). این عامل خوانایی متن، فاصله بین اهداف ضربه ای و محتوای غیرقابل پخش را در نظر می گرفت.
Core Web Vitals عواملی هستند که از نظر Google در تجربه کلی کاربر در صفحه وب مهم هستند، از جمله Largest Contentful Paint (LCP)، اولین تاخیر ورودی (FID) و Cumulative Layout Shift (CLS). هر یک از این عوامل به تجربه کاربر کمک می کنند .
امتیازهای «خوب»، «نیاز به بهبود» یا «ضعیف» گرفته شده است. بین Core Web Vitals و mobile-first index همپوشانی زیادی وجود دارد زیرا هر دو به نحوه عملکرد یک صفحه در دستگاه تلفن همراه مربوط می شوند..
برای پیوند دادن این موضوع، میتوانید به یکی از بهترین شیوههای نمایهسازی موبایل اول ارائه شده توسط Google، که اطمینان از بارگیری سریع سایت تلفن همراه شما است، مراجعه کنید. Google توصیههای خاصی از جمله استفاده از Google PageSpeed Insights و تمرکز بر بخش «سرعت» را ارائه میکند. توجه داشته باشید که ابزارهای دیگری مانند GTMetrix و WebPageTest نیز وجود دارد که می توانید از آنها برای آزمایش سرعت استفاده کنید. مارتین اسپلیت، که در بخش روابط توسعهدهنده گوگل کار میکند، درمورد بهروزرسانی و انتشارتجربه صفحه همزمان در صفحات موبایل و دسکتاپ می گوید: ابتدا با صفحات موبایل شروع می شود،که در آگوست 2021 انجام شد..
همچنین مشخص شد که گوگل صفحات موبایل را جدا از صفحات دسکتاپ ارزیابی خواهد کرد، به این معنی که هیچ امتیازی از موبایل و دسکتاپ وجود ندارد (حداقل نه در حال حاضر). میتوانید به گزارشهای تجربه صفحه دسکتاپ و تلفن همراه در کنسول جستجوی Google دسترسی داشته باشید. همانطور که باید به نسخه دسکتاپ و موبایل سایت خود برای ایندکس موبایل اول توجه کنید، برای به روز رسانی Page Experience نیز باید به آن توجه کنید. Core Web Vitals: A Complete Guide را برای اطلاعات دقیق در مورد این بهروزرسانی و نحوه اجرای اصلاحات بررسی کنید.
آخرین نکته قبل از حرکت: زمانی گوگل یک امتیاز به دست می آورد که سرعت، پایداری و قابلیت استفاده نسخه صفحه ای را که توسط کاربر مشاهده خواهدشد را آزمایش کند.
به طور خلاصه، نسخه AMP برای امتیازدهی Core Web Vitals و نسخه موبایل برای نمایه سازی موبایل اول استفاده می شود. Google Mobile-First Indexing and Scoreing of Sites .
بهبود عملکرد در فهرست موبایل اول گوگل...یک لیست تلفیقی از موارد برای بررسی وجود دارد که بر اساس برخی از بهترین شیوه های ارائه شده از قبل تهیه شده است.
مطمئن شوید که محتوای مهم شما – از جمله داده های ساختاریافته، لینک های داخلی، تصاویر و غیره – در نسخه موبایل وب سایت شما نیز وجود دارد. گوگل حتی در بهترین شیوه های نمایه سازی تلفن همراه خود هشدار می دهد که اگر محتوای کمتری در صفحه موبایل خود نسبت به صفحه دسکتاپ داشته باشید، زمانی که سایت شما به نمایه سازی موبایل اول منتقل شود، مقداری از ترافیک را از دست خواهید داد. در اینجا بیشتر بخوانید: Google: Mobile-Friendly به معنای آماده بودن برای اولین موبایل نیست.
با توجه به توصیه های Google از تگهای متا روباتها در سایت تلفن همراه استفاده کنید، و همچنین از بارگذاری تنبل محتوای اصلی خودداری کنید زیرا(Googlebot نمیتواند محتوایی را که نیاز به تعامل کاربر دارد بارگیری کند) و به Googlebot اجازه خزیدن منابع خود را بدهید.
داده های ساختاری در نسخه های دسکتاپ و موبایل وب سایت را بررسی کرده تا یکسان باشد و همچنین از صحت URL ها مطمئن شوید.
یکی ازعوامل مهم که بایددرنظرگرفته شود:سرعت صفحه برای مدت طولانی است که با ایندکس موبایل اول و بهروزرسانی تجربه صفحه اهمیت بیشتری پیدا میکند. Advanced Core Web Vitals: یک راهنمای فنی سئو حاوی توصیه هایی در مورد شناسایی و رسیدگی به عوامل مرتبط با سرعت است که بر Core Web Vitals و نمایه سازی موبایل اول تأثیر می گذارد.
مانند بسیاری از کارهای سئو، اینکه یک سایت فقط در فهرست موبایل اول عملکرد خوبی داشته باشد،به معنای اتمام کار نیست. شما باید به دقت بر کنسول جستجو نظارت داشته باشید تا بتوانید خطاهای موبایل را شناسایی و برطرف کنید.
مشاهده منظم گزارشهای «قابلیت استفاده از تلفن همراه» و «Core Web Vitals» را در «کنسول جستجو» همیشه در اولویت قراردهید.
Google's Changelog On Mobile-First Indexing گزارش تغییرات در بهترین شیوه های نمایه سازی موبایل اول گوگل، خلاصه ای سریع از تغییرات از سال 2016 را ارائه می دهد.
پیام بگذارید