جایی که ما امروز با شاخص موبایل اول گوگل هستیم…

  • می 8, 2023
  • حسینی
  • 0 نظرات
  • لایک

در سالهای اخیر موضوع مهمی که وجودداشته است نمایه سازی موبایل اول بوده است، اما آیا به روز بوده اید؟ برای یافتن جدیدترین خبرهادر فهرست موبایل اول گوگل باما همراه باشید..

 چند سالی است که گوگل ایندکس موبایل اول را اعلام کرده است. اکثر سایت‌ها به فهرست اول موبایل گوگل منتقل شده‌اند و دیگر موضوعی داغ در سئو نیست. توییتی از جان مولر، مدافع جستجوی گوگل، در سال 2021 پیدا کردم که عدم تمرکز روی این موضوع را به بهترین نحو خلاصه می‌کند: حدس من این است که نمایه سازی موبایل اول برای چندین سال در حال انجام است که بیشتر شبیه "بخشی از زندگی" است :). @maxxeight همچنین یک ابزار منظم برای آزمایش در https://t.co/r9gFpp95uO دارد. بیشتر سایت‌ها جابه‌جا می‌شوند، بنابراین من انتظار نوسانات عظیم را ندارم.

با این ذهنیت که نمایه سازی موبایل اول «بخشی از زندگی» است (که من کاملاً با آن موافقم)، به عنوان یک سئو، دانستن بخشی از تاریخچه و اینکه امروز کجا هستیم مفید است. به عنوان مثال، از زمان اعلام فهرست اول موبایل در سال‌ها پیش، گوگل اکنون بر تجربه صفحه نیز تاکید کرده است که یک عامل رتبه‌بندی است و موبایل را بسیار در خود جای داده است. قبل از اینکه به آن مبحث بپردازیم، اجازه دهید ابتدا به آغاز شاخص موبایل اول و آنچه تاکنون می دانیم بپردازیم. سپس، به آنچه که Google در قابلیت استفاده از تلفن همراه به دنبال آن است، معنای داشتن تجربه یکسان در تلفن همراه و دسکتاپ، چگونگی برآورده کردن انتظارات Google از بهترین شیوه‌های اول تلفن همراه و موارد دیگر خواهیم پرداخت.

نمایه سازی موبایل اول گوگل...

گوگل اعلام کرده است که یک شاخص جداگانه برای موبایل اول وجود ندارد. در عوض، نمایه سازی موبایل اول به این معنی است که گوگل در درجه اول از نسخه موبایل صفحه وب برای اهداف رتبه بندی و نمایه سازی استفاده می کند. در سال 2018، گوگل توضیح داد که با ایندکس کردن موبایل اول، URL نسخه موبایل پسند سایت شما ایندکس می شود. اگر وب‌سایت شما نشانی‌های اینترنتی تلفن همراه و دسکتاپ جداگانه دارد، Google URL تلفن همراه را به کاربران تلفن همراه و URL دسکتاپ را به کاربران دسکتاپ نشان می‌دهد.

تغییر به شاخص موبایل اول در پایان سال 2017، گوگل اعلام کرد که به آرامی شروع به انتشار فهرست اول موبایل می کند.

تا مارس 2018، گوگل اعلام کرد که در حال گسترش است و به وب‌سایت‌ها دستور داده است که آماده شوند. سه سال بعد سریع به جلو رفت و همه وب سایت ها به فهرست تلفن همراه تغییر نکردند. در ژوئن 2020، گوگل اعلام کرد که در حالی که بیشتر وب‌سایت‌ها برای فهرست‌سازی موبایل تنظیم شده‌اند، هنوز بسیاری از وب‌سایت‌ها وجود دارند که اینطور نبودند. گوگل در آن زمان اعلام کرد که به جای تغییر در سپتامبر 2020، ایندکس اول موبایل را تا مارس 2021 به تعویق خواهد انداخت. گوگل تعدادی از مشکلات پیش آمده در سایت ها را به عنوان دلیلی برای تاخیر در عرضه ذکر کرد، از جمله مشکلات مربوط به:

  • روبات ها
  • متا تگ ها،
  • بارگذاری تنبل،
  • دارایی های مسدود شده، محتوای اصلی و تصاویر و ویدیوهای موبایل. در نهایت، گوگل مهلت تعیین شده خود را در نوامبر 2021 حذف کرد و توضیح داد که هنوز سایت‌هایی وجود دارند که هنوز در فهرست موبایل اول قرار نگرفته‌اند، زیرا آماده انتقال نیستند.

گوگل در ادامه اعلام کرد که عدم آمادگی به دلیل چندین چالش غیرمنتظره ای است که این وب سایت ها با آن مواجه هستند. به گفته گوگل، "به دلیل این مشکلات، ما تصمیم گرفتیم تا جدول زمانی را برای آخرین مراحل ایندکس کردن موبایل اول باز بگذاریم." گوگل همچنین اعلام کرد که «در حال حاضر تاریخ نهایی مشخصی برای حرکت به سمت فهرست‌سازی موبایل اول نداریم و می‌خواهیم در مورد گام‌های بزرگ‌تر باقی مانده در این مسیر فکر کنیم.»

نمایه سازی Mobile-First به عنوان پیش فرض برای وب سایت های جدید...

اگر وب‌سایت شما پس از 1 ژوئیه 2019 منتشر شده است، نمایه‌سازی اولین موبایل به طور پیش‌فرض فعال است. گوگل در ماه مه 2019 این اعلامیه را اعلام کرد و توضیح داد که این تغییر برای وب‌سایت‌هایی اعمال می‌شود که قبلاً برای جستجوی Google ناشناخته بودند.

به گفته گوگل، پس از خزیدن در وب با استفاده از ربات گوگل در طول سال ها، آنها به این نتیجه رسیدند که وب سایت های جدید معمولا برای این نوع خزیدن آماده هستند. قابلیت استفاده از موبایل و نمایه سازی موبایل اول مترادف نیستند در ژانویه 2019، مولر توضیح داد که اگر محتوای شما تست قابلیت استفاده از تلفن همراه را قبول نکند، همچنان می‌تواند به نمایه‌سازی موبایل اول منتقل شود. حتی اگر گزارش «قابلیت استفاده از تلفن همراه» کنسول جستجو نشان می‌داد که سایت شما دارای URL معتبر است، به این معنی نیست که آن صفحات برای نمایه‌سازی در تلفن همراه آماده هستند.

به گفته مولر، قابلیت استفاده از تلفن همراه «کاملاً مجزا» از نمایه سازی موبایل اول است. در نتیجه، صفحات را می‌توان برای نمایه‌سازی اول موبایل فعال کرد، حتی اگر در دستگاه تلفن همراه قابل استفاده در نظر گرفته نشوند.

بنابراین، اول از همه، دوباره قابلیت استفاده از تلفن همراه کاملاً جدا از نمایه سازی موبایل اول است. یک سایت می تواند یا نمی تواند از نقطه نظر تلفن همراه قابل استفاده باشد، اما همچنان می تواند حاوی تمام محتوایی باشد که ما برای نمایه سازی موبایل اول نیاز داریم. یک مثال افراطی، اگر چیزی مانند یک فایل PDF بگیرید، پیمایش در تلفن همراه بسیار وحشتناک خواهد بود. کلیک کردن روی پیوندها سخت خواهد بود و خواندن متن سخت خواهد بود. اما تمام متن هنوز وجود دارد، و ما می‌توانیم آن را با نمایه‌سازی موبایل اول ایندکس کنیم. قابلیت استفاده از تلفن همراه با نمایه سازی موبایل اول یکسان نیست.

به طور خلاصه، چیدمان‌های سازگار با موبایل و پاسخ‌گوی تلفن همراه برای نمایه‌سازی اولین موبایل اجباری نیستند. از آنجایی که صفحات بدون نسخه تلفن همراه هنوز روی یک دستگاه تلفن همراه کار می کنند، واجد شرایط نمایه سازی بودند.

تجارب موبایل و دسکتاپ باید یکسان باشد...

گوگل در ژانویه 2020 به بهترین شیوه های نمایه سازی موبایل اول خود اضافه کرد و تاکید زیادی بر ارائه تجربه ای یکسان در موبایل و دسکتاپ بود.

مت ساترن یک لیست خلاصه عالی از منظور گوگل از همان تجربه ارائه کرد:

  • حصول اطمینان از اینکه Googlebot می تواند به محتوا و منابع صفحه موبایل و دسکتاپ دسترسی داشته باشد و آن را ارائه دهد.                                                                                                                            
  • اطمینان حاصل کنید که سایت تلفن همراه دارای محتوای مشابه با سایت دسکتاپ است.                                  
  • استفاده از تگ های متا روبات ها در سایت موبایل و دسکتاپ.                                                                  
  • استفاده از سرفصل های مشابه در سایت موبایل و سایت دسکتاپ.                                                          
  • اطمینان حاصل کنید که سایت های موبایل و دسکتاپ داده های ساختاری یکسانی دارند.

گوگل هشدار می دهد که اگر به طور هدفمند محتوای کمتری را در نسخه موبایل یک صفحه نسبت به نسخه دسکتاپ ارائه دهید، احتمالا با کاهش ترافیک مواجه خواهید شد. دلیل؟ به گفته گوگل، آن‌ها نمی‌توانند به اندازه قبل (زمانی که از نسخه دسکتاپ استفاده می‌شد) اطلاعات زیادی از صفحه دریافت کنند. در عوض، گوگل توصیه می کند که محتوای اصلی در سایت تلفن همراه مانند سایت دسکتاپ باشد. گوگل حتی پیشنهاد می کند از همان عناوین در نسخه موبایل استفاده کنید. حتی بیشتر از این، گوگل در اسناد نمایه سازی موبایل خود به این نکته اشاره می کند که فقط محتوای موجود در آن

سایت موبایل در نمایه سازی استفاده می شود. بنابراین، باید مطمئن باشید که سایت موبایل شما محتوایی مشابه سایت دسکتاپ شما دارد.

ما اکنون تقریباً به طور کامل وب را با استفاده از یک تلفن هوشمند Googlebot فهرست‌بندی می‌کنیم، که بسیار بیشتر با آنچه کاربران در هنگام جستجو می‌بینند مطابقت دارد. و یکی از چیزهایی که ما متوجه شدیم که مردم هنوز اغلب در مورد آن سردرگم هستند، در رابطه با آن است، مثلاً اگر من فقط چیزی روی دسکتاپ داشته باشم، مطمئناً Google همچنان آن را می بیند و محتوای تلفن همراه را نیز در نظر می گیرد. اما در واقع، این مورد است که ما در آینده فقط محتوای موبایل را ایندکس خواهیم کرد. بنابراین هنگامی که یک سایت به نمایه سازی تلفن همراه اول منتقل می شود، همه چیزهایی را که فقط در سایت دسکتاپ وجود دارد حذف می کنیم. ما اساساً آن را نادیده خواهیم گرفت.

... هر چیزی که می خواهید ایندکس کنید، باید در سایت موبایل باشد."

بهترین روش های نمایه سازی موبایل اول گوگل...

Google فهرست جامعی از بهترین روش‌ها برای ایندکس کردن موبایل اول ارائه می‌کند تا مطمئن شود کاربران شما بهترین تجربه را دارند. بیشتر اطلاعاتی که گوگل به عنوان بهترین روش به اشتراک می گذارد، واقعاً جدید نیست. در عوض، این فهرست مجموعه ای از توصیه های مختلفی است که گوگل طی سال ها در جاهای دیگر ارائه کرده است.

علاوه بر لیست توصیه های بالا در مورد ایجاد تجربه مشابه در تلفن همراه و دسکتاپ، بهترین روش های دیگر عبارتند از:
  • اطمینان حاصل کنید که وضعیت صفحه خطا در سایت های موبایل و دسکتاپ یکسان است.                           
  • اجتناب از URL های قطعه در سایت تلفن همراه.                                                                               
  • اطمینان حاصل کنید که صفحات دسکتاپ دارای صفحات موبایل معادل هستند.                                                
  • تأیید هر دو سایت تلفن همراه و دسکتاپ در کنسول جستجو.                                                                 
  • بررسی پیوندهای hreflang در URLهای جداگانه تلفن همراه.                                                            
  • اطمینان حاصل کنید که سایت تلفن همراه می تواند با افزایش نرخ خزیدن مقابله کند.                                                             
  • اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل های robot.txt در سایت های موبایل و دسکتاپ یکسان هستند.

گوگل یک بخش کامل را ارائه می دهد که بر پیشنهادات برای URL های جداگانه متمرکز است. بخش «عیب‌یابی» سند بهترین شیوه‌ها نیز ارزش بررسی دارد. این شامل خطاهای رایجی است که می تواند باعث شود سایت شما نباشد

برای نمایه سازی در تلفن همراه آماده باشید یا پس از فعال شدن سایت شما می تواند منجر به کاهش رتبه شود. توجه داشته باشید که مولر توضیح داد که هیچ چیز با نمایه سازی موبایل اول مربوط به سایت هایی با URL مجزای تلفن همراه با استفاده از rel-canonical تغییر نکرده است. مولر توصیه می کند که حاشیه نویسی ها یکسان باشند. حتی اگر rel-canonical به URL دسکتاپ اشاره کند، Google از URL تلفن همراه به عنوان متعارف استفاده می کند. مولر یک گرافیک مفید ایجاد کرد که فرآیند نمایه سازی «قبل و بعد» را برای URL های دسکتاپ و m-dot نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: جان مولر گوگل سردرگمی را در مورد شاخص موبایل اول پاک می کند. من گهگاه در این مورد سؤالاتی می‌پرسم، بنابراین برای شفاف‌تر بودن: اگر URLهای تلفن همراه جداگانه دارید (با پیوندهای rel-alternate / rel-canonical)، با ایندکس اول موبایل، *نیازی به تغییر چیزی ندارید. همان حاشیه نویسی را حفظ کنید. بدون نیاز به تغییرات pic.twitter.com/nGPucxPXWn

آخرین نکته در مورد بهترین شیوه ها.

در مستندات بهترین شیوه های نمایه سازی موبایل اول گوگل، آمده است: "در حالی که برای گنجاندن محتوای شما در نتایج جستجوی گوگل نیازی به نسخه موبایلی از صفحات شما نیست، اما به شدت توصیه می شود."

در حالی که ممکن است داشتن یک نسخه تلفن همراه بدیهی به نظر برسد، وقتی در مورد موبایل اول صحبت می‌کنم، واکنش منفی دریافت کرده‌ام. در یکی از کنفرانس‌ها، یکی از شرکت‌کنندگان در جلسه من پرسید که اگر کسی از دستگاه تلفن همراه نمی‌آید، داشتن نسخه موبایلی سایت ضروری است؟ او مدام بر "هیچکس" تاکید می کرد. پاسخ من؟ به هر حال انجامش بده نه تنها گوگل بسیار آن را توصیه می کند، بلکه بازدیدکنندگان، به ویژه بازدیدکنندگان مکرر، ممکن است به دلیل تجربه ضعیف از دستگاه های تلفن همراه استفاده نکنند. ما باید نه تنها بر روی رتبه بندی صفحات در نتایج جستجو تمرکز کنیم، بلکه باید اطمینان حاصل کنیم که بازدیدکننده دارای یک امتیاز خوب است.

یک بار در صفحه تجربه کنید به روز رسانی تجربه صفحه + Mobile-First به روز رسانی Page Experience نیز باید بخشی از گفتگو باشد.

به‌روزرسانی تجربه صفحه به‌طور رسمی برای دستگاه‌های تلفن همراه در سال 2021 منتشر شد و شامل سیگنال‌های اندازه‌گیری درباره نحوه درک بازدیدکنندگان از تجربه تعامل با صفحه وب شما است. به گفته گوگل، این تصور فراتر از ارزش اطلاعات ارائه شده در صفحه است. بنابراین، گوگل عملکرد بارگذاری، ثبات بصری و تعامل صفحه را که به عنوان Core Web Vitals شناخته می شود، در نظر می گیرد. Page Experience همچنین به سازگاری با موبایل، HTTPS، و میان‌افزارهای نفوذی که قبلاً بخشی از الگوریتم رتبه‌بندی بودند، نگاه می‌کند. به عنوان مثال، سازگاری با موبایل به عنوان یک عامل رتبه بندی در سال 2015 اعلام شد که منجر به Mobilegeddon (نام صنعت

برای به‌روزرسانی... نه نام Google). این عامل خوانایی متن، فاصله بین اهداف ضربه ای و محتوای غیرقابل پخش را در نظر می گرفت.

یک سال بعد، گوگل اعلام کرد که این فاکتور رتبه بندی را تقویت می کند. در ابتدا، به‌روزرسانی سازگار با موبایل فقط برای نتایج جستجوی تلفن همراه اعمال می‌شد، اما اکنون با شاخص mobile-first، به طور کلی اعمال می‌شود. بیایید به Core Web Vitals برگردیم.

Core Web Vitals عواملی هستند که Google آنها را در تجربه کلی کاربر در صفحه وب مهم می‌داند، از جمله Largest Contentful Paint (LCP)، اولین تاخیر ورودی (FID) و Cumulative Layout Shift (CLS). هر یک از این عوامل به تجربه کاربر کمک می کنند و هستند

امتیازهای «خوب»، «نیاز به بهبود» یا «ضعیف» گرفته شده است. اکنون، بیایید ببینیم که این چگونه با نمایه سازی موبایل اول ارتباط دارد. بین Core Web Vitals و mobile-first index همپوشانی زیادی وجود دارد زیرا هر دو به نحوه عملکرد یک صفحه در دستگاه تلفن همراه نگاه می کنند.

برای پیوند دادن این موضوع، می‌توانید به یکی از بهترین شیوه‌های نمایه‌سازی موبایل اول ارائه شده توسط Google، که اطمینان از بارگیری سریع سایت تلفن همراه شما است، مراجعه کنید. Google توصیه‌های خاصی از جمله استفاده از Google PageSpeed ​​Insights و تمرکز بر بخش «سرعت» را ارائه می‌کند. توجه داشته باشید که ابزارهای دیگری مانند GTMetrix و WebPageTest نیز وجود دارد که می توانید از آنها برای آزمایش سرعت استفاده کنید. از مارتین اسپلیت، که در بخش روابط توسعه‌دهنده گوگل کار می‌کند، در ماه می ۲۰۲۱ از او پرسیده شد که آیا به‌روزرسانی تجربه صفحه قرار است همزمان در صفحات موبایل و دسکتاپ منتشر شود یا خیر. پاسخ او این بود که ابتدا با صفحات موبایل شروع می شود،

که در آگوست 2021 انجام داد. در فوریه 2022 در صفحات دسکتاپ منتشر خواهد شد.

همچنین مشخص شد که گوگل صفحات موبایل را جدا از صفحات دسکتاپ ارزیابی خواهد کرد، به این معنی که هیچ امتیازی از موبایل و دسکتاپ وجود ندارد (حداقل نه در حال حاضر). می‌توانید به گزارش‌های تجربه صفحه دسکتاپ و تلفن همراه در کنسول جستجوی Google دسترسی داشته باشید. همانطور که باید به نسخه دسکتاپ و موبایل سایت خود برای ایندکس موبایل اول توجه کنید، برای به روز رسانی Page Experience نیز باید به آن توجه کنید. Core Web Vitals: A Complete Guide را برای اطلاعات دقیق در مورد این به‌روزرسانی و نحوه اجرای اصلاحات بررسی کنید.

آخرین نکته قبل از حرکت: وقتی گوگل یک امتیاز به دست می آورد

سرعت، پایداری و قابلیت استفاده نسخه صفحه ای را که کاربر در نهایت مشاهده می کند، آزمایش می کند.

اینجاست که همه چیز پیچیده می شود. برای Core Web Vitals، اگر نسخه AMP دارید، Google از آن برای امتیازدهی تجربه صفحه (یعنی سرعت، کیفیت و قابلیت استفاده) استفاده می‌کند. نسخه موبایل استفاده نمی شود. با این حال، نسخه موبایل همان چیزی است که برای فهرست موبایل اول خزیده می شود. بنابراین، به طور خلاصه، نسخه AMP برای امتیازدهی Core Web Vitals و نسخه موبایل برای نمایه سازی موبایل اول استفاده می شود. Google Mobile-First Indexing and Scoreing of Sites را با آن بخوانید

نسخه های موبایل و AMP برای توضیح کامل از مولر.

بهبود عملکرد در فهرست موبایل اول گوگل... در اینجا یک لیست تلفیقی از موارد برای بررسی وجود دارد که بر اساس برخی از بهترین شیوه های ارائه شده از قبل ارائه شده است.

1. اگر چندین نسخه دارید، مطمئن شوید که محتوای مهم در همه نشان داده شده است..

مطمئن شوید که محتوای مهم شما – از جمله داده های ساختاریافته، لینک های داخلی، تصاویر و غیره – در نسخه موبایل وب سایت شما نیز وجود دارد. گوگل حتی در بهترین شیوه های نمایه سازی تلفن همراه خود هشدار می دهد که اگر محتوای کمتری در صفحه موبایل خود نسبت به صفحه دسکتاپ داشته باشید، زمانی که سایت شما به نمایه سازی موبایل اول منتقل شود، مقداری از ترافیک را از دست خواهید داد. در اینجا بیشتر بخوانید: Google: Mobile-Friendly به معنای آماده بودن برای اولین موبایل نیست.

2. اجازه دهید Googlebot به محتوای شما دسترسی داشته باشد و آن را ارائه دهد...

Google توصیه می‌کند که از تگ‌های متا روبات‌ها در سایت تلفن همراه استفاده کنید، از بارگذاری تنبل محتوای اصلی خودداری کنید (Googlebot نمی‌تواند محتوایی را که نیاز به تعامل کاربر دارد بارگیری کند) و به Googlebot اجازه دهید منابع شما را بخزد.

3. بررسی داده های ساخت یافته...

دوبار بررسی کنید که داده های ساختاری شما در نسخه های دسکتاپ و موبایل وب سایت شما یکسان باشد و همچنین مطمئن شوید که URL ها صحیح هستند.

4. بهبود سرعت صفحه موبایل...

یکی ازعوامل مهم که بایددرنظرگرفته شود:سرعت صفحه برای مدت طولانی است که  با ایندکس موبایل اول و به‌روزرسانی تجربه صفحه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. Advanced Core Web Vitals: یک راهنمای فنی سئو حاوی توصیه هایی در مورد شناسایی و رسیدگی به عوامل مرتبط با سرعت است که بر Core Web Vitals و نمایه سازی موبایل اول تأثیر می گذارد.

5. مراقب خطاهای موبایل باشید...

مانند بسیاری از کارهای سئو، اینکه یک سایت در فهرست موبایل اول عملکرد خوبی داشته باشد، یک کار "یک و تمام" نیست. شما باید به دقت بر کنسول جستجو نظارت داشته باشید تا بتوانید خطاهای موبایل را شناسایی و برطرف کنید.

مشاهده منظم گزارش‌های «قابلیت استفاده از تلفن همراه» و «Core Web Vitals» را در «کنسول جستجو» عادت کنید. 

Google's Changelog On Mobile-First Indexing گزارش تغییرات در بهترین شیوه های نمایه سازی موبایل اول گوگل، خلاصه ای سریع از تغییرات از سال 2016 را ارائه می دهد.

  • 4 مه 2020: از سپتامبر 2020 نمایه سازی اولین موبایل برای همه وب سایت ها فعال می شود.                     
  • 28 مه 2019: نمایه سازی موبایل اول به طور پیش فرض برای همه وب سایت های جدید که قبلاً برای جستجوی Google ناشناخته بودند، از اول ژوئیه 2019 شروع می شود.                                                     
  • 19 دسامبر 2018: هنگامی که سایت را به نمایه سازی موبایل اول منتقل می کنیم، از طریق کنسول جستجو به مالک سایت اطلاع می دهیم.                                                                                                 
  • 26 مارس 2018: نمایه سازی موبایل اول به طور گسترده تری در حال گسترش است.                                  
  • 18 دسامبر 2017: سایت‌ها را از نظر آمادگی ارزیابی می‌کنیم و با احتیاط فهرست‌سازی اول موبایل را برای سایت‌هایی که آماده هستند، ارائه می‌کنیم.                                                                                        
  • 4 نوامبر 2016: ما در حال آزمایش این هستیم که ایندکس را اول موبایل کنیم.                                              
  • همانطور که می توانید بگویید، چیزهای زیادی برای دانستن و در نظر گرفتن در مورد نمایه سازی موبایل اول وجود دارد.                                                                                                                                                     
  •  اطمینان حاصل کنید که از بهترین روش‌ها استفاده می‌کنید و عملکرد وب‌سایت خود را برای موفقیت در دنیای نمایه‌سازی موبایل اول زیر نظر دارید.                                                                                       
  • منابع بیشتر: 14 بهترین روش بهینه سازی موبایل که باید بدانید گوگل نحوه موفقیت در فهرست موبایل اول را به اشتراک می گذارد سئوی موبایل: راهنمای کامل.
 
نظری دارید؟

پیام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید