پیج رنک گوگل چیست؟ آنچه مبتدیان سئو باید بدانند.

  • ژانویه 3, 2024
  • حسینی
  • 0 نظرات
  • لایک

اگر چه گوگل ممکن است از  الگوریتم‌های متنوعی  استفاده کند، اما PageRank احتمالاً تا به امروز در بسیاری از سیستم‌های غول جستجو جاسازی شده است.

همانطور که می‌دانید عاملی که باعث تبدیل گوگل به امپراطوری امروزشد، قرارداشتن رتبه صفحه در هسته جستجو بود –  که در این مورد نقش بسزایی داشته است. حتی حرکت   PageRank که یک مفهوم فراگیر در صنعت بوده است را نمی‌توان انکار کرد. داشتن درک خوبی از رتبه صفحه (PageRank)یکی از ملزومات برای همه متخصصین سئو است،

در این مقاله به موارد زیر می‌پردازیم:
  • PageRank چیست؟
  • تاریخچه چگونگی تکامل PageRank.
  • چگونگی تحول جستجو توسط صفحه رنک ؟
  • رتبه صفحه در نوار ابزار در مقابل رتبه صفحه؟
  • نحوه عملکرد PageRank؟
  • نحوه انتقال رتبه صفحه بین صفحات؟
  • آیا رتبه صفحه هنوز استفاده می‌شود؟

پیج‌رنک چیست؟

PageRank الگوریتمی است بر اساس ترکیبی از نقاط قوت نسبی تمامی پیوندهای موجود در اینترنت، که توسط بنیانگذاران گوگل، لری پیج و سرگئی برین، ایجاد شده است. استدلال اکثر مردم این است که این نام از نام خانوادگی لری پیج گرفته شده است، اما بعضی افراد نظر دیگری دارند و آن این است که  "صفحه" به یک صفحه وب اشاره دارد.

  مقاله ای در دانشگاه استنفورد توسط پیج و برین نوشته شد با عنوان: رتبه‌بندی استناد به صفحه، نظم بخشیدن به وب. این مقاله ، نشان دهنده ی ، یک الگوریتم نسبتا ساده برای ارزیابی قدرت صفحات وب بود که در ژانویه 1999 منتشرشد.

patent of pagerank: seed pages

این مقاله در ایالات متحده ( نه در اروپا، که فرمول‌های ریاضی قابل ثبت نیستند) به ثبت اختراع تبدیل شد.

Image from patents.google.com, April 2023

دانشگاه استنفورد مالک این پتنت است که آن را به گوگل واگذار کرده است. اما این پتنت در سال 2027 منقضی خواهد شد.

process pantent of pagerank

تاریخچه چگونگی تکامل رتبه صفحه

در اواخر دهه 1990 در استنفورد برین و پیج هر دو به دنبال روش‌های بازیابی اطلاعات بودند. در آن زمان، یکی از روش‌های بسیار مهم ؛ استفاده از پیوندها برای تعیین میزان "مهم" بودن هر صفحه نسبت به صفحه دیگر بود. که از نظر محاسباتی خیلی دشوار، اما به هیچ وجه غیرممکن نبود.

 از آنجا که در آن زمان در دنیای جستجو  گوگل نقش مهمی داشت. این ایده به سرعت به گوگل تبدیل شد، به شدت مورد توجه گرفت و به قدری از سوی برخی از طرف‌ها اعتقاد نهادی به رویکرد گوگل وجود داشت که این تجارت در ابتدا موتور جستجوی خود را بدون توانایی کسب درآمد راه‌اندازی کرد.

  PageRank الگوریتمی بود که برای رتبه بندی صفحات در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) استفاده می‌شد. در حالی که گوگل (در آن زمان به عنوان "BackRub" شناخته می شد) و یک موتور جستجو بود.

رقص گوگل

خوب است بدانید که پیج رنک نیز با چالش‌هایی مواجه بوده  و یکی از چالش‌ها ، نیاز به پردازش مکرر ریاضیات، در عین سادگی بود. در آغاز هزاره، پردازش این ریاضی چند روز طول می‌کشید به طوریکه محاسبه چندین بار روی هر صفحه و هر پیوند در اینترنت انجام می‌شد.

 از آنجا که رتبه های صفحه جدید برای هر صفحه محاسبه می‌شد.SERPهای گوگل در این مدت زیاد بالا و پایین رفتند و  این تغییرات اغلب نامنظم بود و این به عنوان "رقص گوگل" شناخته می‌شد.

 به این دلیل که گوگل با شروع به روز رسانی ماهانه خود، مانع از پیشرفت متخصصان سئو در روز می‌شد. (Google Dance بعدها عنوان یک مهمانی سالانه به خود گرفت که گوگل برای کارشناسان سئو در دفتر مرکزی خود در Mountain View برگزار می‌کرد.)

بذر قابل اعتماد

تکرار بعدی PageRank به جای دادن مقدار اولیه یکسان به هر صفحه در اینترنت، ایده مجموعه "بذر قابل اعتماد" را برای شروع الگوریتم معرفی کرد.

موج سوار معقول

تکرار دیگری از این مدل، ایده موج سوار معقول است. این مدل نشان می‌دهد با اینکه؛ رتبه یک صفحه ممکن است به طور یکنواخت با صفحاتی که به آنها پیوند می‌دهد به اشتراک گذاشته نشود - اما می‌تواند ارزش نسبی هر پیوند را بر اساس میزان احتمال کلیک کاربر روی آن تعیین کند.

عقب نشینی رتبه صفحه

 از آنجا که اهمیت یک صفحه نه تنها به دلیل محتوای آن بلکه توسط نوعی "سیستم رای گیری" ایجاد شده توسط پیوندها به صفحه تعیین می‌شود. تصور می‌شد که الگوریتم گوگل از نظر داخلی "غیر اسپم" باشد اما این حال، اعتماد گوگل نیز دوام نداشت.

با پیدایش و رشد صنعت بک لینک، که باعث شد پیج رنک مشکل ساز شود. گوگل آن را از دید عموم خارج کرد، امابااین حال نیز همچنان برای الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود به آن تکیه کرد. نوار ابزار PageRank تا سال 2016 برداشته و در نهایت دسترسی عمومی به PageRank محدود شد. اما در این زمان، Majestic (ابزار سئو)، به طور خاص، توانسته بود محاسبات خود را به خوبی با PageRank مرتبط کند.

گوگل  برای اینکه از طریق مستندات «دستورالعمل‌های Google» خود و از طریق مشاوره تیم اسپم خود به سرپرستی مت کاتس، از دستکاری پیوندها دوری کنند سال‌های زیادی را صرف تشویق متخصصان سئو کرد. تا ژانویه 2017. الگوریتم‌های گوگل نیز در حال تغییر بودند.

این شرکت کمتر به PageRank متکی بود و به دنبال خرید MetaWeb و نمودار دانش اختصاصی آن (به نام Freebase در سال 2014)، گوگل شروع به فهرست‌بندی اطلاعات جهان به روش‌های مختلف کرد.

رتبه صفحه نوار ابزار در مقابل رتبه صفحه گوگل

فایرفاکس، یکی از مرورگرهایی بود که دارای قابل توجه‌ترین نمایش یک پسوند نوار ابزار بود و برای هر صفحه در اینترنت امتیازی بین 0 تا 10 نشان می‌داد. در حقیقت، PageRank دارای طیف وسیع‌تری از امتیازات است، اما 0-10 به متخصصان سئو و مصرف کنندگان راهی فوری برای ارزیابی اهمیت هر صفحه در اینترنت می‌دهد.

نوار ابزار PageRank این الگوریتم را بسیار قابل مشاهده کرد در عین حال که با پیچیدگی‌هایی نیز همراه بود. آنچه به وضوح مشخص است، استفاده از لینک ها، ساده‌ترین راه برای «بازی کردن» گوگل هستند. به طوریکه هر چه لینک‌ها بیشتر (یا دقیق‌تر، یا پیوند بهتر) باشد، یک صفحه می‌تواند رتبه بهتری در SERP گوگل برای هر کلمه کلیدی هدف‌گیری داشته باشد.

این به معنای تشکیل شدن یک بازار ثانویه است، لینک‌های خرید و فروش ارزش گذاری شده در رتبه صفحه URL، جایی که لینک در آن فروخته شده است.  زمانی که یاهو ابزار رایگانی به نام Yahoo Search Explorer را راه‌اندازی کرد و به هر کسی اجازه می‌داد شروع به یافتن پیوندها در هر صفحه معینی کند، این مشکل صورت جدی تری به خود گفت.

بر اساس گزینه رایگان با ایجاد فهرست‌های خود در اینترنت و ارزیابی جداگانه پیوندها، دو ابزار - Moz و Majestic - ساخته شدند.

چگونه جستجو توسط پیج رنک متحول شد؟

. این روش‌ها برای تشخیص تفاوت بین یک صفحه تأثیرگذار و صفحه‌ای که به سادگی با متن تصادفی (یا دستکاری) نوشته می‌شود، تفاوت چندانی نداشتند زیرا سایر موتورهای جستجو به شدت به تجزیه و تحلیل محتوای هر صفحه به صورت جداگانه متکی بودند. این به معنای آسانی روش‌های بازیابی سایر موتورهای جستجو برای متخصصان SEO  است. پس از آن  گوگل  در ترکیب با مفهوم نسبتاً ساده "nGrams" برای کمک به ایجاد ارتباط، یک فرمول برنده پیدا کرد و آن الگوریتم PageRank بود که باعث انقلابی جدید دراین زمیته شد.

PageRank به زودی از AltaVista و Inktomi (که MSN را تامین می‌کردند) پیشی گرفت. با فعالیت در سطح صفحه، گوگل همچنین راه‌حلی بسیار مقیاس‌پذیرتر از رویکرد مبتنی بر «دایرکتوری» که توسط یاهو و بعداً DMOZ اتخاذ شد، پیدا کرد – اگرچه DMOZ (همچنین پروژه دایرکتوری باز نامیده می‌شود) قادر بود در ابتدا یک منبع باز به گوگل ارائه دهد. 

رتبه صفحه چگونه کار می‌کند؟

بااینکه فرمول PageRank به اشکال مختلفی ارائه می‌شود اما می‌توان آن را در چند جمله توضیح داد:

  •  ابتدا، به هر صفحه در اینترنت یک رتبه تخمینی داده می‌شود که می‌تواند هر عددی باشد. از لحاظ تاریخی، PageRank به عنوان امتیازی بین 0 تا 10 به عموم ارائه می‌شد.
  • سپس رتبه صفحه برای آن صفحه بر تعداد پیوندهای خارج از صفحه تقسیم می‌شود و در نتیجه کسر کوچکتری به دست می‌آید.
  • سپس رتبه صفحه به صفحات پیوند داده شده توزیع می شود - و همین کار برای هر صفحه دیگر در اینترنت انجام می‌شود.
  • سپس برای تکرار بعدی الگوریتم، تخمین جدید برای PageRank برای هر صفحه، مجموع تمام کسری از صفحاتی است که به هر صفحه داده شده پیوند دارند.
این فرمول همچنین حاوی یک "ضریب میرایی" است که به عنوان این شانس توصیف شده است که شخصی که در حال گشت و گذار در وب است ممکن است به طور کلی گشت و گذار را متوقف کند. قبل از شروع هر تکرار بعدی الگوریتم، رتبه صفحه جدید پیشنهادی توسط ضریب میرایی کاهش می‌یابد.

روش او تا زمانی که امتیازهای PageRank به یک تعادل ثابت برسد تکرار می‌شود. سپس اعداد به‌دست‌آمده برای سهولت به طور کلی به محدوده قابل تشخیص 0 تا 10 منتقل شدند. یکی از راه‌های نمایش ریاضی این است:

PageRank Formula

  • PR = رتبه صفحه در تکرار بعدی الگوریتم.
  • d = ضریب میرایی j = شماره صفحه در اینترنت (اگر هر صفحه یک شماره منحصر به فرد داشته باشد).
  • n=تعداد کل صفحات در اینترنت. i = تکرار الگوریتم (در ابتدا 0 تنظیم شده است).
فرمول را می‌توان به صورت ماتریسی نیز بیان کرد.

مشکلات و تکرارهای فرمول

فرمول چالشهایی هم دارد، به طور مثال ؛
  • در صورت پیوند داده نشدن صفحه ای به صفحه دیگر، فرمول به تعادل نمی‌رسد. بنابراین، در این رویداد، PageRank در بین هر صفحه در اینترنت توزیع می‌شود و به این ترتیب، حتی یک صفحه بدون لینک ورودی  نیز می‌تواند مقداری رتبه صفحه را به دست آورد - اما به اندازه‌ای قابل توجه نخواهد بود.
  • یکی دیگر از چالش‌های کمتر مستند این است که؛ صفحات جدیدتر، در حالی که به طور بالقوه مهم‌تر از صفحات قدیمی‌تر هستند، رتبه صفحه پایین‌تری خواهند داشت و به این معنی است که در طول زمان،  محتوای قدیمی بیشتر و بهتر می‌تواند رتبه بالایی بدست آورده و درالگوریتم لحاظ  شود.

نحوه انتقال رتبه صفحه

چنانچه بین صفحات، صفحه‌ای با مقدار 5 شروع شود و دارای 10 لینک باشد، به هر صفحه ای که به آن لینک می‌دهد 0.5 PageRank داده می‌شود (کمتر از ضریب میرایی). به این ترتیب، PageRank بین تکرارها در سراسر اینترنت جریان پیدا می‌کند.

بااینکه  صفحات جدید وارد اینترنت شده و  با کمترین مقدار، رتبه صفحه شروع می‌شود. اما با شروع پیون دادن صفحات دیگر به این صفحات، رتبه صفحه آنها در طول زمان نیز افزایش می یابد.

آیا رتبه صفحه هنوز استفاده می‌شود؟

اگرچه دسترسی عمومی به PageRank در سال 2016 حذف شد، اما این احتمال وجود دارد که این امتیاز هنوز در دسترس مهندسان جستجوگر گوگل است. فاکتورهای استفاده شده توسط Yandex نشان داد که PageRank به عنوان فاکتوری که می‌توان از آن استفاده کرد هنوز باقی مانده است..

مهندسان گوگل اعلام  کرده‌اند که شکل اصلی PageRank با تقریب جدیدی جایگزین شده است که برای محاسبه به قدرت پردازش کمتری نیاز دارد. در حالی که فرمول در رتبه بندی صفحات گوگل اهمیت کمتری دارد، اما برای هر صفحه وب ثابت باقی می‌ماند.

صرف نظر از اینکه گوگل ممکن است از  الگوریتم‌های زیاد دیگری استفاده کند، اما PageRank احتمالاً تا به امروز در بسیاری از سیستم‌های غول جستجو جاسازی شده است.

نظری دارید؟

پیام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید