12 گام برای حسابرسی موفق رسانه های اجتماعی با وب3.0

  • نوامبر 10, 2023
  • حسینی
  • 0 نظرات
  • لایک

یکی از موارد مهم که باید در نظر گرفته شود؛ حسابرسی رسانه‌های اجتماعی و ممیزی آن است . آیا تا به حال در این مورد فکر کرده و یا آن را در نظر گرفته‌ اید؟ در این مورد بررسی کرده و از خود بپرسید: "آیا رسانه‌های اجتماعی من در دنیای وب 2.0 مانده اند؟" چقدر در این زمینه پیشرفت داشته‌ام ؟ ممیزی رسانه‌های اجتماعی مانند بررسی سلامت و تندرستی برای اطمینان از کیفیت برند شما از جمله: نتایج بازاریابی دیجیتال برند شما، نتایج کسب و کار، روابط عمومی و آگاهی از برند شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است..

پس بیاید با این 12 نکته برای انجام ممیزی رسانه‌های اجتماعی در دنیای وب 3.0  باما همراه باشید.

1. برنامه ریزی کنید

 از آنجه که ممیزی رسانه‌های اجتماعی یک به روز رسانی کارآمد و قابل اجرا برای یک برنامه رسانه اجتماعی موجود یا بازنشانی به یک استراتژی رسانه اجتماعی جدید ایجاد می کند. بهتر است قبل از شناسایی یک مشکل بالقوه در نتایج کارتان همواره سعی کنید به طور فعال یک ممیزی برای برند خود،" یک چکاپ سه ماهه و یا  یک امتحان سالانه " را برای برند خود برنامه ریزی کنید.

راز روابط عمومی اجتماعی: یکی از روش‌هایی که دراین زمینه به شما کمک می کند این است که سعی کنید با برنامه‌ریزی حسابرسی رسانه‌های اجتماعی در یک تقویم؛ با دعوت از همه سهامداران، تیم خود را پاسخگو و شفاف نگه دارید و در این  مورد از روش SMART برای هدف گذاری پیروی کنید.

  • خاص
  • قابل اندازه گیری
  • قابل دستیابی
  • واقع بین
  • دوره زمانی

 دسترسی به الزامات حسابرسی رسانه‌های اجتماعی از جمله موارد زیر بسیار مهم است:

  1. ایجاد کردن یک بازه زمانی
  2. اختصاص دادن زمان واقعی برای تکمیل ممیزی 
  3. فراهم کردن امکان تحقیق در مورد فن آوری‌های جدید و نو آوری
آنچه که مهم است دانستن منابعی است که برای تکمیل ممیزی رسانه‌های اجتماعی مورد نیاز است و همچنین درک این موضوع که اعضای تیم یا مشاوران خارجی برای دستیابی به یک حسابرسی موفق رسانه های اجتماعی باید درگیر چه چیزهایی باشند و به چه مواردی بیشتر توجه داشته باشند.

2. PR، SEO و PPC، و نوآوری‌های جدید وب 3.0

یکی از کارهای مهم در حسابرسی رسانه‌های اجتماعی روابط عمومی، جستجو و PPC عمق، بهینه سازی  است که مانند رساندن مواد مغذی برای تندرستی عمل می‌کند و محتوای حیاتی را به برنامه رسانه های اجتماعی اضافه می‌کنند.

ترکیب برنامه‌های بازاریابی؛ حس همزمانی می‌دهد و برنامه ریزی رسانه‌های اجتماعی را با اهداف تجاری همسو می‌کند. ظهور فناوری و نوآوری وب 3.0 بر تمام حوزه‌های بازاریابی دیجیتال از جمله رسانه‌های اجتماعی تأثیر می گذارد. وبا عنوان نسل بعدی اینترنت که فقط در یک محیط غیر متمرکزتر کار می‌کند تعریف می شود. این یعنی بازاریابان و برندها بجای اتکا به فناوری‌های بزرگ مانند گوگل و فیس بوک؛ بیشتر بر جامعه، سازندگان و حتی ارزهای دیجیتال تمرکز کنند. همچنین بازاریابان رسانه‌های اجتماعی باید نگاه سومی به شبکه‌های اجتماعی جدید داشته باشند که از وب 3.0، NFT ها، جهان‌های مجازی و نحوه ترکیب جهان‌های فیزیکی با دنیای دیجیتال سرچشمه می گیرند.

Image source: Boot Camp Digital – Digital Marketing Training

3.یکی از ملزومات ضروری ؛ مقیاس درجه بندی یک فرآیند و روش برای حسابرسی رسانه‌های اجتماعی برای موفقیت و کارایی بلندمدت است.

 با در نظر گرفتن 45 درصد از متخصصان محتوا که می‌گویند با مدیریت گردش کار تولید محتوا به چالش کشیده شده اند، استفاده از روش‌های ثابت، پیشرفت دلخواهی بوجود نمی آورد خواه این فرآیند خود شما با استفاده از اکسل باشد، یا یک الگو از منبع شخص ثالث، یا پلتفرمی مانند Sprout Social.

سارا کالینز، مدیر ارشد بازاریابی در شبکه مدیریت منظر، رویکرد خود را در مورد ممیزی رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد.

Screenshot taken by author, March 2022

4. سرفصل‌ها و نمرات

با در نظر گرفتن عوامل کمی و کیفی، یک رویکرد حسابرسی رسانه‌های اجتماعی توسط کالینز به شرح زیر تقسیم می‌شود:

  • کمیت رقبا
  • اندازه جامعه
  • تعامل
  • کانال‌های بومی (از جمله اطلاعات متا، تجزیه و تحلیل) 
  • در نظر گرفتن کانال‌های پولی (مانند Iconosquare، Cubeyou، Nuvi، Rival IQ) 
  • محتوای تحلیل کیفی، اجتماعی پرداخت شده از طریق Rival IQ و تعامل
با نگاهی به رقبای خود در رسانه‌های اجتماعی، ببینید چه چیزی را میتوانید انجام دهید درحالیکه رقبایتان قادر به انجام دادن آن نیستند و یا چه فرصت‌هایی را ازدست داده‌اند.

Screenshot taken by author, March 2022

5. ارزیابی وب‌سایت و وبلاگ

 برای بررسی عوامل رسانه‌های اجتماعی وب‌سایت و صفحات وبلاگ مربوطه را نیز بررسی کنید، از جمله:

  • قابلیت اشتراک گذاری
  • عناوین متا و توضیحات
  • قالب بندی
  • کلید واژه ها
  • تصاویری
  • عملکرد محتوا
  • پیوندها
  • دسترسی
  • ادغام با رسانه های پولی
  • رفتار - اخلاق
  • امنیت و حریم خصوصی
سوالاتی که باید پرسیده شوند عبارتند از:
  • آیا اتاق خبری برای ارائه پوشش رسانه‌ای و بیانیه‌های مطبوعاتی در وب‌سایت خود دارید؟
  • آیا اشتراک گذاری پست‌ها و صفحات وبلاگ شما آسان است؟
  • آیا عناوین و توضیحات شما در یک اشتراک معنا قرار دارد؟
  • آیا تصاویر بصری قابل اشتراک هستند یا خسته کننده؟
  • آیا محبوب‌ترین انواع محتوا را آزمایش کرده‌اید: ویدیوها، حلقه‌ها، واقعیت افزوده، فیلترها، آواتارها و محتوای تقویت‌شده با هوش مصنوعی؟
  • آیا می دانید بهترین محتوا چیست؟ (ممکن است بخواهید استراتژی محتوا را دوباره کار کنید.)
  • آیا می دانید بهترین شبکه رسانه اجتماعی در Google Analytics کدام است؟
  • آیا ربات‌های چت را در صفحه اصلی خود ادغام می‌کنید؟
  • آیا جایی برای محتوای سه بعدی یا همه جانبه وجود دارد؟

6. بررسی کانال رسانه‌های اجتماعی

 همه ی کانال‌ها از جمله این چک لیست را مرور کنید:

  • بهینه سازی صفحه
  •  استفاده از جلد و تصویر نمایه
  • دارایی‌های بصری بهینه سازی ویدیو (به عنوان مثال لیست‌های پخش، ویژه و غیره)
  • فرکانس و زمان
  • . انواع محتوا
  •  زمان پاسخگویی استفاده از ویدئوی زنده و ترکیب نظرات
  • نام تجاری
  • بهينه سازي
  • استفاده و استراتژی چت بات‌ها و پیام رسان‌ها

  • استفاده از واقعیت افزوده واقعیت مجازی

  • سکه‌های خالق بازارهای Web 3/NFT مانند OpenSea

  • تجربیات صوتی مانند فضاهای توییتر و کلاب هاوس

  • پلتفرم‌های اجتماعی مانند Discord

  • امنیت و حریم خصوصی

  • ادغام رسانه‌های اجتماعی با استراتژی بازاریابی ایمیلی خود 
  • بهینه سازی بازاریابی ایمیلی با اجرای کمپین‌های هدف گیری مجدد 
  • اشتراک گذاری محتوای خبرنامه ایمیل خود در رسانه‌های اجتماعی
  • کاوش انواع کانال‌های متاورس، از جمله:
  • Spatial.io
  • . AltspaceVR.
  • جهان‌های افق.
روی قسمت کارمندان در شبکه اجتماعی ضربه بزنید و پروفایل‌های لینکدین کارمندان مشتری خود را بررسی کنید ببینید آیا آنها برند را به خوبی نشان می‌دهند؟ آیا محتوای ارزشمندی را ارسال می‌کنند و روابط معناداری ایجاد می‌کنند؟

Mandy McEwen، موسس و مدیر عامل Mod Girl Marketing و Luminetics می‌گوید: باید تیم خود را با استراتژی‌های مناسب برای ایجاد برندهای شخصی خود در لینکدین مجهز کنید.

 لینکدین در حال حاضر یک معدن طلا برای سازمان‌های B2B است. برندهایی که گروهی را برای سرمایه گذاری در ساخت قبیله ای از رهبران فکری صنعت هدایت می کنند. ملیسا فاچ، مدیر محتوای سئو در Kelley Blue Book & Autotrader می‌گوید: «من دوست دارم ببینم که آنها چگونه خدمات مشتری را در فیدهای رسانه‌های اجتماعی مدیریت می‌کنند. فاخ می افزاید: «بسیاری از برندها از چت بات ها و مسنجر اشتباه استفاده می‌کنند. آنها به همه یکسان پاسخ می‌دهند. در حال حاضر، ممکن است به نظر برسد که آنها اهمیتی نمی‌دهند اما  اگر به برندها توجه نکنند، چت بات‌ها در آینده مشکل بزرگی خواهند بود. "

راز روابط عمومی اجتماعی: 

با اضافه کردن یک استراتژی چت بات یا پیامک  به چک لیست حسابرسی خود ببینید رقبا چه کاری انجام می‌دهند و چگونه می‌توانید خدمات مشتریان اجتماعی را بهبود ببخشید، بازدیدهای وب‌سایت را بهتر انجام دهید و از ربات‌های چت استفاده کنید تاگسترش پیام‌رسانی را بهبود بخشید. Social VR Secret: سرمایه گذاری روی هدست Oculus را در نظر بگیرید و شروع به کاوش در جهان‌های مجازی و مناظر کنید تا ببینید آیا محتوای واقعیت مجازی با استراتژی رسانه‌های اجتماعی شما مطابقت دارد یا خیر؟

7. بررسی رسانه‌های اجتماعی رقابتی

مقایسه ی کانال‌های رسان‌ه‌های اجتماعی برند خود با حداقل دو رقیب از برندهای همفکر . یک صفحه گسترده  ایجاد و علامت گذاری کنید:

  • روند انتشار در مقایسه با رقبا
  • خلاقیت
  • فرکانس ها
  • انواع محتوا
  • اینفلوئنسرها
  • نامزدی
  • شبکه‌های اجتماعی جدید
  • فناوری‌های نوین
  • استفاده از هوش مصنوعی
  • دنیاهای مجازی برندهای شخصی

  • کارمند/تیم به برند تجاری شما و نحوه تأثیر مثبت یا منفی آنها بر رسانه‌های اجتماعی مربوط می‌شود.

8. سبک محتوا، پیام رسانی و تجزیه و تحلیل بهینه‌سازی

این فرصت خوبی است تا ببینید محتوای شما تا چه اندازه نتایج رسانه‌های اجتماعی را تغذیه می‌کند. همچنین سبک کلی محتوا و صدای برند را مورد توجه قرار دهید.

  • آیا محتوای شما روباتیک و غیررسمی است یا شخصی و محاوره‌ای ؟
  • آیا محتوای شما منعکس کننده یک تقویم محتوای استراتژیک است ؟
  • آیا از هشتگ‌ها به طور موثر برای به حداکثر رساندن دسترسی استفاده می‌کنید؟
  • آیا تیم اجتماعی شما روندها را در نظر می‌گیرد؟
  • آیا به آخرین ویژگی‌ها، زنگ‌ها و سوت‌هایی که توسط کانال‌ها معرفی می‌شود توجه دارید؟
اطمینان حاصل کنید در مقابل آنچه امسال بهترین عملکرد را داشت از آنچه در سال گذشته کار می‌کرد استفاده نمی‌کنید. از اینکه پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی را با ظاهر شدن شبکه‌های جدید ادغام می‌کنید اطمینان حاصل کنید تا بتوانید نام برند را در هر کانال کنترل کنید. باید به هر شبکه رسانه اجتماعی به عنوان موتور جستجوی خود نگاه کنید.

راز روابط عمومی اجتماعی:

 همانطورکه برندها با استفاده از کلمات کلیدی، پیوندها و تصاویر برای گوگل بهینه می‌شوند باید برای هر کانال رسانه اجتماعی نیز بهینه سازی شوند، محتوا، تصاویر، ویدئو و نمایه‌های خود را بهینه کنید." با هر کانال مانند یک موتور جستجو رفتار کنید"

فاخ می‌گوید: «من به دنبال این هستم که ببینم سهم‌های اجتماعی به کجا منتهی می‌شود. «آیا این محتوای مفید در مقابل چیزی برای فروشندگی است؟   با توجه به اینکه اکثر برندها به مخاطبان قول‌هایی می دهند اما آنان را به سمت محتوای گمراه کننده سوق می‌دهد. بهتر است از طعمه و تغییر نوع محتوای اجتماعی اجتناب کنید.» و در عوض راه حلی ارائه دهید که برای مخاطبان مفید باشد.

بررسی شخصی:

هنگام بررسی شخصیت برندخود، ممکن است متوجه شوید که برند شما هیچ شخصیتی ندارد. حال زمان اضافه کردن پرسوناها به رژیم بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است.  معمولا هر برندی چندین نوع پرسونای مخاطب برای هدف قرار دادن دارد. اگر پرسونا ندارید، با یک الگو از xtensio یا Hubspot شروع کنید.

راز روابط عمومی اجتماعی:

با تیم خود یک بررسی شخصی داشته باشید. بینش، علایق، و جزئیات بیشتر را اضافه کنید تا هر شخصیت تا حد ممکن معتبر باشد. به یاد داشته باشید که یکی از پرسوناها نماینده روزنامه نگاران، گزارشگران و تأثیرگذاران رسانه‌ای هدف برند شما باشد. راز روابط عمومی Metaverse: با ورود به عصر وب 3.0، ایجاد آواتارهایی را برای نمایش و تعامل با هر شخصیت (شرکت هایی مانند Genies) یا حتی استفاده از آواتارهای Bitmojis و فیس بوک برای تعامل و تعامل با پرسوناهای خود به شیوه ای معنی دار در نظر بگیرید.

9. ارزیابی توزیع و انتشار رسانه‌های اجتماعی

نام تجاری خود را بررسی کنید تا کانال‌های محتوا را ببینید و مطمئن شوید که کانال‌ها با مخاطبان شما مطابقت دارند. توزیع‌های اضافی مانند:

  • بیانیه‌های مطبوعاتی متوسط
  • لینکدین
  • پست‌های مهمان
  • مناسبت‌ها
  • همایش‌ها
  • نمایشگاه‌های تجاری
  • وبینارها 
  • پادکست‌ها تجربیات صوتی مانند Clubhouse، Twitter Spaces و Discord
  • جوامعی مانند گروه‌های فیس بوک و سرورهای Discord

McEwen می‌گوید: «به اشتراک گذاشتن پست‌های رسانه‌های اجتماعی در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی شخصی خود، به‌ویژه لینکدین و توییتر را برای تیم خود آسان کنید. کانال‌های رسانه‌های اجتماعی شخصی کارکنان شما یک کانال توزیع نادیده گرفته شده است که می‌تواند به طور چشمگیری بر بازگشت سرمایه اجتماعی تأثیر بگذارد. توزیع محتوا گامی مهم در موفقیت رسانه‌های اجتماعی است.

10. حسابرسی دارایی‌های بصری

 ترکیب روند بصری رسانه‌های اجتماعی امروز شامل همه موارد زیر است:

  • ویدئوی زنده
  • ویدیوی عمودی
  • تصاویر مربعی
  • داستان‌ها
  • گیف‌ها
  • الگوهای رفتاری اینفوگرافیک
  • محتوای واقعیت
  • افزوده لنزها
  • فیلترها
  • همپوشانی متن روی تصاویر
  • تصاویر فیلتر شده

  • NFT ها

  • دنیاهای مجازی

  • کالاهای دیجیتال و تبلیغات

  • آواتارها PFP (تصویر برای اثبات) و عکس پروفایل

  • پخش زنده در تجربیات دیجیتال
  • محتوای سه بعدی در شبکه های اجتماعی و وب‌ سایت‌هایی با استفاده از پلتفرم‌هایی مانند Threedium
  • مطمئن شوید که ویدیوی شما برای هر کانال بهینه شده است.
این برگه  را برای بهینه سازی ویدیوی دیجیتال بررسی کنید.

Image source: Boot Camp Digital – Digital Marketing Training

 اینکه چه چیزی با استفاده برند شما از تصاویر بصری کار می‌کند و ترند است را با روندهای رسانه های اجتماعی امروزی مطابقت دهید. عیب یابی کنید و همواره به این موارد توجه داشته باشید که:

آیا از زمان عقب مانده اید؟ از ترندهای معروف سال گذشته استفاده می‌کنید؟ آیا با انتقال وب 2.0 به وب 3.0 همگام هستید؟ ه مخاطبان شما انتظار دارند و درگیر آن هستند، روندها را غربال کنید و تصاویر خود را با این چک لیست مقایسه کنید:

  • انواع بهینه سازی (به عنوان مثال، برچسب‌های جایگزین، عنوان، توضیحات، لیست پخش)
  • تصاویر وب 
  • وبلاگ اجتماعی
  • داستان‌ها AR/VR
  • متاورس
  • دنیاهای مجازی
  • رویدادهای مجازی مانند هفته مد در Metaverse
  • فناوری‌های نوظهور مانند موجودات مجازی، هولوگرام ها، NFT ها، آواتارها و استفاده از هوش مصنوعی
Neher می گوید: « تیم خود را در مورد آخرین بازاریابی دیجیتال به روز نگه دارید. از آنجا که رسانه‌های اجتماعی همیشه در حال تغییر و تحول هستند، با آموزش، کنفرانس‌ها و رویدادها روی خود و تیم خود سرمایه گذاری کنید.

11. حفاری عمیق و تنظیم ردیابی دقیق

در مبحث  حسابرسی رسانه‌های اجتماعی واقعی باشید. همانطور که می‌دانید رسانه‌های اجتماعی مملو از معیارهای «کرکی» مانند لایک‌ها و نظرات هستند که معمولاً به عنوان معیارهای غرور شناخته می‌شوند. اما این نوع معیارها واقعاً بینش معنادار زیادی را به ما نمی‌گویند. اشلی وارد-سگورا، معاون می‌گوید: «اگر به‌ دنبال این هستید که کمی عمیق‌تر شوید و بازده واقعی و پولی را که به دلیل تلاش‌هایتان در رسانه‌های اجتماعی به دست می‌آورید، باید هنگام تعریف اهداف و معیارهای خود در شبکه‌های اجتماعی دقیق باشید. 

 با انجام یکی از موارد زیر بهترین راه‌ها برای ردیابی خرید واقعی از یک پست رسانه اجتماعی را تجربه کنید:

  • استفاده از کدهای UTM در پست‌های رسانه‌های اجتماعی خود با پیوندهای کوتاه شده به صفحات محصول 
  • رد یابی منبع ارجاع در Google Analytics یا Semrush
  • ایجاد یک کد تبلیغاتی منحصر به فرد که فقط در یک شبکه رسانه اجتماعی به اشتراک می‌گذارید
  • (برای رد یابی بهترین شبکه‌ی خریدمطمئن شوید که از یک شبکه منحصر به فرد برای هر شبکه رسانه اجتماعی اسنفاده می‌کنید)
  • استفاده از قدرت کدهای QR 
شاید خریدها مسئله ی مهمی برای شما نباشد و در عوض؛ آن 500 لایکی که بدست آورده‌اید ؛ عنوان معدن طلا را برای تجارت شما داشته باشد و این بسیارخوب است! وارد می‌گوید: آنچه مهم است، تعریف یک هدف واقع‌بینانه است، چیزی که در واقع از رسانه‌های اجتماعی سنجیده می‌شود.

 "تاریک اجتماعی"، به این معنی است که: همه چیز در شبکه اجتماعی قابل ردیابی نیست. فقط به این دلیل که قابل ردیابی نیست به این معنی نیست که اتفاق نمی افتد یا تأثیری ندارد.

12. چاکرای چشم سوم

برای بررسی یا تسهیل حسابرسی رسانه‌های اجتماعی یک منبع خارجی شخص ثالث را در نظر بگیرید. این بینش مستقل می‌تواند دیدگاه‌ها و ایده‌های تازه را باز کرده و همچنین مشکلات و بلوک‌هایی را که ممکن است تیم داخلی شما نتواند ببیند را شناسایی کند. نهر می‌گوید: «ما اغلب ممیزی رسانه‌های اجتماعی را برای برندهایی انجام می‌دهیم که کارشان را به درستی انجام می‌دهند. داشتن چشم انداز بیرونی به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا معیارهای بهتری داشته و چشم انداز تازه‌ای به دست آورند. حتی کسب‌وکارهایی که در حال حاضر به خوبی پیش می‌روند، از مشاوره‌های تخصصی سود می‌برند.» نهر می گوید تجزیه و تحلیل کامل داده‌ها نیز کلیدی است. یک حسابرسی قوی رسانه‌های اجتماعی از یک مشاور خارجی باید شامل عناصر زیر باشد:

  • درک روشنی از اهداف
  • اهداف و استراتژی‌های کسب و کار
  •  تفکرعمیق در تجزیه و تحلیل برای بررسی عملکرد تا به امروز
  • . تجزیه و تحلیل رقابتی و داده‌ها برای حمایت از عملکرد در مقابل رقابت
  • ارزیابی بهترین شیوه کارشناس صنعت برای تعیین فرصت‌ها
  • اضافه شدن روندها و ویژگی‌های جدید برای افزایش نتایج و عملکرد

نتیجه:

  بررسی کنید و ببینید وزن برند شما چگونه است؟ به عنوان مثال ؛ آیا در وب 2.0 اضافه وزن دارید و هیچ عضله ای در وب 3.0 ندارید؟ این مسئله می‌تواند به عنوان یک مشکل برای سلامت رسانه‌های اجتماعی باشد. برندهایی که تصمیم می‌گیرند خود را با تغییرات سریع نو آورانه سازگار نکنند و از اتکا به فناوری‌های بزرگی مانند گوگل، فیس‌بوک و اپل فاصله بگیرند، قطعا نرخ بقای کمتری خواهند داشت. همواره در نظر داشته باشید که : سالم نگه داشتن بازاریابی رسانه‌های اجتماعی شما بیشترین فرصت را برای حفظ مخاطب و توجه ایجاد می‌کند.

نظری دارید؟

پیام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید