چگونه دررسانه‌های اجتماعی برندسازی کنیم؟

  • اکتبر 29, 2023
  • حسینی
  • 0 نظرات
  • لایک
در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی و بازاریابی در دنیای رقابتی کسب و کارها شناخته می‌شوند. حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی و تعامل با مخاطبان به شما امکان می‌دهد تا بیشترین شناخت ممکن را در مورد برند شما کسب کنند.. این ارتباطات نه تنها به شما امکان می‌دهد تا بازخورد و نظرات مخاطبان را دریافت کنید، بلکه همچنین روابط مستدام و قوی‌تری با مخاطبان خود برقرار کنید. با ارائه محتوای مشترک و طراحی استراتژی‌های بازاریابی خلاقانه، می‌توانید برند خود را در ذهن مخاطبان تثبیت کرده و شناخت آن‌ها را افزایش دهید.

بنابراین امروزه رسانه‌های اجتماعی یک نیاز ضروری برای هر کسب و کاری محسوب می‌شود. اولین نقطه تماس شما بامشتریان یا سازمان شما نمایه‌های اجتماعی شما هستند – و به این ترتیب، رسانه‌های اجتماعی ابزارهای قدرتمند برندسازی وتاثیرگذار بر ادراک، احساسات، اقتدار و اعتماد برند هستند.

اما برندسازی در رسانه‌های اجتماعی مستلزم توجه دقیق، ثبات و تعهد طولانی مدت است. در این راهنمای جامع، چیستی و چگونگی برند سازی رسانه‌های اجتماعی را بررسی کرده و به سوالات احتمالی پاسخ خواهیم داد. با یک سوال اساسی شروع می‌کنیم:

 معنای برندسازی در رسانه‌های اجتماعی چیست؟

  برای انتقال هویت، ماموریت و پیام برندتان به مشتریان فعلی و بالقوه مستلزم استفاده از رسانه‌های اجتماعی هستید. همانطور که شما یک استراتژی برندسازی فراگیر برای سازمان خود دارید، برای برند رسانه اجتماعی خود نیز به داشتن یک استراتژی نیاز خواهید داشت..

این باید به عنوان جزئی از استراتژی برند بزرگتر شرکت شما - و بسط آن - عمل کند، اما به ناچار در برخی زمینه ها بر اساس عوامل منحصر به فرد رسانه‌های اجتماعی متفاوت خواهد بود.

 مهم‌ترین عناصر استراتژی برندسازی رسانه‌های اجتماعی شما به شرح زیر است:

  • هویت برند:  عبارت است ازچگونگی نشان داده شدن برند شما در پلتفرم های رسانه های اجتماعی‌ که عناصر بصری‌شامل لوگوها، پالت‌های رنگی، فونت‌ها و رویکرد بصری فراگیر است.
  • صدای برند:هماهنگی و صحبت لحن صدای شما با ارزش‌ها و پیام‌های برندتان و با مخاطبان هدف که باید بر اساس پلتفرم اجتماعی تنظیم شود، اما قلب صدای برند شما باید ثابت و قابل تشخیص باشد.
  • استراتژی محتوا: محتوایی که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید نقش مهمی در برندسازی شما دارد. توسعه یک استراتژی محتوا برای  مشخص شدن اینکه چه نوع محتوا، قالب‌ها و موضوعاتی برای صدا، لحن و پیام شما بیشترین معنا را دارد مفید و اثرگذار است.
  • تعامل با مخاطب: برندسازی اجتماعی خوب؛ یک تعامل چند وجهی است و همچنین شامل تعامل با مخاطبان شما نیز می‌شود.

ازجمله موارد کلیدی ومهم در برندسازی رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد یک برند منسجم و قابل اعتماد مخاطبان ؛

  • هویت بصری
  • صدا و لحن شما 
  • همچنین نحوه تعامل شما با فالوورها و داستان‌هایی که می‌گویید است.

دلیل اهمیت نام تجاری رسانه اجتماعی شما چیست؟ 

همانطور که قبلاً اشاره شد، بخش اساسی یک استراتژی بازاریابی موثر؛ بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است – و در واقع سنگ بنای نحوه نمایش شما در شبکه‌های اجتماعی "برندسازی" است. به خاطر بیاورید که قبلا برای اولین بار در مواجه شدن با یک برند در رسانه‌های اجتماعی و قبل از تصمیم‌گیری در مورد دنبال‌کردن آن وب‌سایت نمایه‌های آن را "کاوش کرده اید". حضور شما در رسانه‌های اجتماعی همچنین تأثیر عمده‌ای بر شکل‌دهی ادراکات و احساسات نسبت به برند شما، جذب و تبدیل مشتریان جدید، ایجاد وفاداری به برند، جذب کارکنان جدید و در نهایت افزایش سود شما دارد.

اما این میتواند یک چشم‌انداز فوق‌العاده رقابتی نیزباشد، و برجسته شدن مستلزم درست کردن برند تان نیز است. مشتریان شما علی الخصوص( مشتریان بالقوه) باید توانایی درک این را داشته باشند که:

  1. برند شما کیست؟
  2. چه چیزهایی برای شما ارزش است؟
  3. چه پیامی را منتقل میکند؟ 
  4. چرا باید به شما اعتماد کنند؟ 
و این را می‌توان از طریق برندسازی رسانه‌های اجتماعی به دست آورد. یکی از قدرتمندترین ابزارها برای تقویت شناخت و آگاهی از برند؛ برندسازی خوب و منسجم در رسانه‌های اجتماعی است – که می‌تواند تفاوت بین افرادی باشد که با برند شما یا رقبای شما خرید می‌کنند. این کلید یک استراتژی اجتماعی موثر است و همچنین از تلاش‌های بازاریابی بزرگ‌تر شما پشتیبانی می‌کند.

چگونه برند خود را در رسانه های اجتماعی بسازیم؟

  • ساختن نام تجاری خود در رسانه های اجتماعی یک تلاش چند لایه است که مستلزم در نظرگرفتن موارد زیادی است. برخی از مراحل اساسی برای ایجاد یک برند در شبکه‌های اجتماعی در اینجا آورده شده است:
  • شناخت مخاطب هدف خود. بدیهی است که برای ایجاد یک برند در رسانه‌های اجتماعی اساسی باید تلاش کنید تا جمعیت شناسی، علایق، خواسته‌ها و مشکلات آنها را درک کنید، زیرا این به نحوه ارتباط شما با آنها و نوع محتوایی که باید ایجاد کنید بسیارکمک می‌کند.
  • مشخص کردن هویت برند خود. همانطور که گفتیم، داشتن یک هویت بصری واضح و ثابت در رسانه‌های اجتماعی الزامی است. برای کمک به ساختن آن به مواد برند موجود خود توجه کرده ودر صورت لزوم تغییرات لازم را ایجاد کنید.
  • برندسازی اجتماعی شما باید متناسب با پلتفرم ها و رفتارها و ترجیحات کاربران رسانه‌های اجتماعی باشد. همچنین به شما اطلاع می‌دهد که چه محتوایی را می‌سازید و چگونه برند می‌شود.
  • لحن مناسب صدا را پیدا کنید. نحوه‌ی برقراری ارتباط برند شما با اطرافیان چگونه است؟ دوستانه و معمولی؟ لحن آن حرفه ای است یا رسمی ؟ آیا بیشتر بر سرگرم کردن مشتریان  متمرکز  است یا آگاهی .
  • بعد از اطمینان  از رسیدن به لحن صدای برند ایده‌ آل خود، از اینکه آن را در هر کاری که در رسانه‌های اجتماعی انجام می‌دهید - از محتوایتان گرفته تا نظراتتان - القا می‌کنید نیز مطمئن شوید.

انتخاب هوشمندانه‌ی پلتفرم ها

 انتخاب پلتفرم‌هایی که می‌خواهید با آ‌نها در رسانه‌های اجتماعی فعالیت داسته باشید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند چرا که یقینا مخاطبان شما در همه‌ی پلتفرم رسانه‌های اجتماعی نیستند. مخاطب هدف خود را شناخنه و مطمین شوید که درکدام پلتفرم رسانه های اجتماعی بیشتر فعال هستند و بعد از این مرحله از تطابق این پلتفرم با ارزش‌های برند، داستان، هویت و لحن صدای خود اطمینان حاصل کنید..

ساخت یک استراتژی محتوا 

در برنامه‌هایی که برای انواع محتوا ایجاد می‌کنید همیشه علایق و سلیقه‌ی مخاطب هدف خود را در نظر بگیرید و طبق آنها همراه با هویت و صدای برند خود تولید محتوا کنید و همچنین اطمینان حاصل کنید که هر قطعه از محتوایی که ایجاد می‌کنید، تصمیمات و پارامترهای برندسازی را که برای خود تعیین کرده‌اید، منعکس می‌کند. توصیه میشود برای تازه نگه‌داشتن مطلب ؛ محتوا و قالب‌های مختلف را آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی در بین مخاطبان شما مورد استقبال قرار می‌گیرد..

نظارت و تنظیم در مورد ایجاد یک نام تجاری در رسانه‌های اجتماعی

از آن جا که تعامل با مخاطبان ، فرآیندی مستمر است. عملکرد خود و نحوه واکنش مردم به حضور شما در رسانه‌های اجتماعی را همیشه زیرنظر داشته باشید.

 معیارهایی مانند نرخ تعامل را به همراه شاخص‌های کیفی‌تر از جمله مخاطبان بطور مداوم تجزیه و تحلیل کنید و سعی کنید رویکرد خود را بر این اساس تنظیم کنید. حتما متوجه خواهید شدکه چه نوعی از داستان سرایی؛ برای درگیر کردن مخاطب شما تاثیر بیشتری دارد، یا کدام یک از فونت‌های برند شما در شبکه‌های اجتماعی به اندازه کافی خوانا نیست. بسارمهم است که نام تجاری شما براساس بهترین عملکرد بهینه شود.

8 نکته کاربردی بهبود برندسازی در رسانه‌های اجتماعی

اکنون که موارد ضروری را مورد بررسی قرار داده ایم، بهتراست به نکات بهبود برند سازی رسانه‌های اجتماعی بپردازیم.

1.  کلید برندسازی موثر رسانه‌های اجتماعی در صدر ماندن باآخرین روندها؛ قالبها و ویژگی‌ها است

همواره بیاد داشته باشید که باید از آخرین تغییرات الگوریتم و آنچه مخاطبان اجتماعی در هر زمان معینی روی آنها متمرکز شده‌اند آگاه باشید. برای اینکه به مخاطبان نشان دهید برند شما قابل اعتماد، معتبر و آگاه است به آنچه در رسانه‌های اجتماعی ترند است ضربه بزنید. و همچنین با درک نحوه عملکرد الگوریتم، مطمئن خواهید شد که محتوای شما واقعاً دیده می‌شود و مخاطبان شما را با برندتان درگیرکرده است.  - 

2. جنبه ی انسانی برند خود را نشان دهید

یکی از موارد دیگر که بدیهی به نظرمی رسد، اما اغلب نادیده گرفته می‌شود این است که: بهتر است به سمت انسانی کردن برند خود متمایل شوید. جامعه‌ی امروزی پراز رقابت است و کاربران علاقه ای به مختل شدن تجربه شان توسط مارک‌های نامرتبط که تلاش می‌کنند چیزهایی به آنها بفروشند ندارند.

با نشان دادن جنبه انسانی برند خود، ارتباط معتبرشما با مشتریان آسان تر می‌شود. به طور مثال: اظهار نظر در مورد موضوعات پرطرفدار، جشن گرفتن از داستان‌های کارمندان، نمایش محتوای پشت صحنه در رسانه‌های اجتماعی، یا حتی تنظیم لحن صدایتان به گونه‌ای که طبیعی به نظر برسد.

3.  ایجاد یک راهنمای سبک 

 همانطور که فبلا بارها تکرارشد؛ وقتی صحبت از برندسازی رسانه‌های اجتماعی می‌شود، مسئله‌ی کلیدی که باید به آن توجه شود یکپارچگی است – که شامل همه موارد از قبیل تصاویر بصری‌؛ کپی و لحن شما می‌شود. ایجاد یک راهنمای سبک رسانه‌های اجتماعی یکی از روش‌های فوق‌العاده مفید برای اطمینان از ثبات در تیم شما است.

شما می توانبد همه‌ی فعالیت‌های خود درفضای مجازی را در راهنمای سبک ، مشخص کنید. نمونه‌هایی از مواردی که ممکن است شامل فونت‌های مارک ترجیحی، پالت رنگ برند و نحوه‌ی استفاده از آن، کلمات یا اصطلاحاتی که استفاده می‌کنید و استفاده نمی‌کنید و غیره هستند. نسخه اولیه را با اعضای تیم مربوطه اشتراک گذاری کنید تا همه در جریان باشند. و از اینکه آن را به عنوان یک سند زنده‌ای که بر اساس آموخته ها و محورهای استراتژی برندسازی شما به روز شده باشد، ادامه دهید.

4. شبکه خود را فعالانه درگیر کنید 

افراد کاریزماتیک کسانی هستند که سعی بر درگیرکردن اطرافیان از طریق تقویت روابط و...  دارند و این در مورد برندها نیز صدق می‌کند.

برای بهبود برندسازی رسانه‌های اجتماعی خود، بر بهبود نحوه تعامل و گسترش شبکه اجتماعی خود تمرکز کنید. مثلا :

  • با مخاطبان و مشتریان بالقوه خود شروع کنید.
  • به نظرات و سوالات آنها پاسخ دهید و فعالانه با محتوای آنها در صورت لزوم درگیر شوید.
  • باافرادی در صنعت یا جایگاه خود تعامل کنید که به خوبی با ارزش‌های برند شما همسو هستند.
  • همچنین می‌توانید با برندهای دیگر برای تعامل اجتماعی سرگرم‌کننده فعالیت کنید.
  • البته درنظرداشته باشید که مشارکت با رقبایتان باید درحد تعادل باقی بماند.

5. تمرکز بر داستان‌سرایی منحصر به فرد برای داشتن‌محتوای عالی رسانه‌های اجتماعی

محتوای بازاریابی عالی، تماماً در مورد داستان‌سرایی است. بنابراین، برای تقویت برندسازی رسانه‌های اجتماعی خود، بر گفتن داستان‌ها ومطالب منحصر به فردی تمرکز کنید که فقط برند شما می تواند بگوید.

سعی کنیددر محتوای خود از برجسته‌سازی تاریخچه شرکتتان، ماموریت و ارزش‌های آن یا افراد واقعی پشت برند استفاده کنید. اطمینان ازمعتبر بودن داستان‌ها؛ چیزی است که در بین مخاطبان اجتماعی بیشترین اثرگذاری را دارد.

6. بهینه سازی توسط پلت فرم 

همانطور که قبلاً اشار شد، در همه ی پلتفرم های اجتماعی نخواهید بود چرا که هر پلتفرم جمعیت‌ شناسی و انتظارات مخاطبان، انواع محتوا و تفاوت‌های ظریف خود را دارد.اگر براساس آنچه که در هر پلتفرم کار می کند استراتژی خود را بهینه کنید، طبیعتاً برند رسانه‌های اجتماعی شما نیز ارتقا پیدا می‌کنند. شاید به گفتن داستان‌های بیشتر کارمندان یا شرکت‌ها در لینکدین، به اشتراک‌گذاری چرخ فلک‌های آموزشی یا تصاویر چشم‌نواز در اینستاگرام تمایل داشته باشید و تلاش‌های داستان‌ سرایی ویدیویی خود را روی TikTok متمرکز کنید.

درهرحال قبل از هرکاری،مطمئن شوید که پلتفرم و مخاطبان آن را در اولویت قرار داده‌اید که تنها دراین صورت به موفقیت خواهید رسید..

7. UGC را اهرم کنید

گاهی اوقات، محتوای شما از برندتان قدرتمندتر است. محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) به یک دلیل بسیار خوب در بین مارک‌ها در رسانه‌های‌ اجتماعی محبوبیت زیادی پیدا کرده است: این محتوا اغلب از برندسازی خودتان تأثیرگذارتر است. در حالی که گفتن داستان‌های خود ضروری است اما، توصیه‌های مشتریان واقعی روشی باورنکردنی برای نشان دادن پیشرفت برند شما است. همواره سعی بر تقویت مشتریان شما که در حال تولید محتوا در مورد شرکت و محصولات یا خدمات آن هستند، داشته باشید- به خصوص اگر آنچه که ارائه می دهندبه شدت با ارزش‌ها و پیام‌های شما همسو باشد.

8. دوباره به داده‌ها مراجعه کنید

 برای بهبود برندسازی رسانه‌های اجتماعی خود، باید کاملاً زمان بگذارید و بسنجید در حال حاضر کجا هستید، چه می‌کنید؛ و آیا همه چیز خوب پیش می‌رود یا خیر؟ شما باید عملکرد خود را به طور منظم زیر نظر داشته باشید، جتی درصورت لزوم زمان بیشتری برای مکث اختصاص دهید. A/B را در نظر بگیرید و رویکردهای بصری یا پیام‌رسانی مختلف را آزمایش کنید، و سپس از خود بپرسید که آیا نیاز به ارزیابی مجدد برند و لحن صدای خود دارید یا خیر. بسیار مهم است که این موضوع را به درستی دریافت کنید، بنابراین از وقت گذاشتن برای پرسیدن سوالات مناسب غافل نشوید..

در نتیجه:

نام تجاری رسانه‌های اجتماعی جزء حیاتی هر استراتژی بازاریابی است – و این فقط  منوط به ارسال محتوا نیست، بلکه بسیار فراتر از آن است، استراتژی برندسازی رسانه‌های اجتماعی شما باید دائما درحال تغییر باشد تا با مخاطبان و چشم‌انداز فعلی صنعت شما مطابقت داشته باشد. با استفاده از برخی از نکاتی که در مورد آنها صحبت کردیم - ازقبیل: تمرکز بر مخاطبان خود، حفظ هویت و صدای برند کاملاً تعریف      شده، و اولویت دادن به یکپارچگی - می‌توانید برندسازی رسانه‌های اجتماعی خود را افزایش دهید

نظری دارید؟

پیام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید