تمامی حقوق برای گروه نرم افزاری اسرز محفوظ است © 1401
بنابراین امروزه رسانههای اجتماعی یک نیاز ضروری برای هر کسب و کاری محسوب میشود. اولین نقطه تماس شما بامشتریان یا سازمان شما نمایههای اجتماعی شما هستند – و به این ترتیب، رسانههای اجتماعی ابزارهای قدرتمند برندسازی وتاثیرگذار بر ادراک، احساسات، اقتدار و اعتماد برند هستند.
اما برندسازی در رسانههای اجتماعی مستلزم توجه دقیق، ثبات و تعهد طولانی مدت است. در این راهنمای جامع، چیستی و چگونگی برند سازی رسانههای اجتماعی را بررسی کرده و به سوالات احتمالی پاسخ خواهیم داد. با یک سوال اساسی شروع میکنیم:
برای انتقال هویت، ماموریت و پیام برندتان به مشتریان فعلی و بالقوه مستلزم استفاده از رسانههای اجتماعی هستید. همانطور که شما یک استراتژی برندسازی فراگیر برای سازمان خود دارید، برای برند رسانه اجتماعی خود نیز به داشتن یک استراتژی نیاز خواهید داشت..
این باید به عنوان جزئی از استراتژی برند بزرگتر شرکت شما - و بسط آن - عمل کند، اما به ناچار در برخی زمینه ها بر اساس عوامل منحصر به فرد رسانههای اجتماعی متفاوت خواهد بود.
مهمترین عناصر استراتژی برندسازی رسانههای اجتماعی شما به شرح زیر است:
ازجمله موارد کلیدی ومهم در برندسازی رسانههای اجتماعی برای ایجاد یک برند منسجم و قابل اعتماد مخاطبان ؛
همانطور که قبلاً اشاره شد، بخش اساسی یک استراتژی بازاریابی موثر؛ بازاریابی رسانههای اجتماعی است – و در واقع سنگ بنای نحوه نمایش شما در شبکههای اجتماعی "برندسازی" است. به خاطر بیاورید که قبلا برای اولین بار در مواجه شدن با یک برند در رسانههای اجتماعی و قبل از تصمیمگیری در مورد دنبالکردن آن وبسایت نمایههای آن را "کاوش کرده اید". حضور شما در رسانههای اجتماعی همچنین تأثیر عمدهای بر شکلدهی ادراکات و احساسات نسبت به برند شما، جذب و تبدیل مشتریان جدید، ایجاد وفاداری به برند، جذب کارکنان جدید و در نهایت افزایش سود شما دارد.
اما این میتواند یک چشمانداز فوقالعاده رقابتی نیزباشد، و برجسته شدن مستلزم درست کردن برند تان نیز است. مشتریان شما علی الخصوص( مشتریان بالقوه) باید توانایی درک این را داشته باشند که:
انتخاب پلتفرمهایی که میخواهید با آنها در رسانههای اجتماعی فعالیت داسته باشید از اهمیت ویژهای برخوردار هستند چرا که یقینا مخاطبان شما در همهی پلتفرم رسانههای اجتماعی نیستند. مخاطب هدف خود را شناخنه و مطمین شوید که درکدام پلتفرم رسانه های اجتماعی بیشتر فعال هستند و بعد از این مرحله از تطابق این پلتفرم با ارزشهای برند، داستان، هویت و لحن صدای خود اطمینان حاصل کنید..
در برنامههایی که برای انواع محتوا ایجاد میکنید همیشه علایق و سلیقهی مخاطب هدف خود را در نظر بگیرید و طبق آنها همراه با هویت و صدای برند خود تولید محتوا کنید و همچنین اطمینان حاصل کنید که هر قطعه از محتوایی که ایجاد میکنید، تصمیمات و پارامترهای برندسازی را که برای خود تعیین کردهاید، منعکس میکند. توصیه میشود برای تازه نگهداشتن مطلب ؛ محتوا و قالبهای مختلف را آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی در بین مخاطبان شما مورد استقبال قرار میگیرد..
از آن جا که تعامل با مخاطبان ، فرآیندی مستمر است. عملکرد خود و نحوه واکنش مردم به حضور شما در رسانههای اجتماعی را همیشه زیرنظر داشته باشید.
معیارهایی مانند نرخ تعامل را به همراه شاخصهای کیفیتر از جمله مخاطبان بطور مداوم تجزیه و تحلیل کنید و سعی کنید رویکرد خود را بر این اساس تنظیم کنید. حتما متوجه خواهید شدکه چه نوعی از داستان سرایی؛ برای درگیر کردن مخاطب شما تاثیر بیشتری دارد، یا کدام یک از فونتهای برند شما در شبکههای اجتماعی به اندازه کافی خوانا نیست. بسارمهم است که نام تجاری شما براساس بهترین عملکرد بهینه شود.
اکنون که موارد ضروری را مورد بررسی قرار داده ایم، بهتراست به نکات بهبود برند سازی رسانههای اجتماعی بپردازیم.
همواره بیاد داشته باشید که باید از آخرین تغییرات الگوریتم و آنچه مخاطبان اجتماعی در هر زمان معینی روی آنها متمرکز شدهاند آگاه باشید. برای اینکه به مخاطبان نشان دهید برند شما قابل اعتماد، معتبر و آگاه است به آنچه در رسانههای اجتماعی ترند است ضربه بزنید. و همچنین با درک نحوه عملکرد الگوریتم، مطمئن خواهید شد که محتوای شما واقعاً دیده میشود و مخاطبان شما را با برندتان درگیرکرده است. -
یکی از موارد دیگر که بدیهی به نظرمی رسد، اما اغلب نادیده گرفته میشود این است که: بهتر است به سمت انسانی کردن برند خود متمایل شوید. جامعهی امروزی پراز رقابت است و کاربران علاقه ای به مختل شدن تجربه شان توسط مارکهای نامرتبط که تلاش میکنند چیزهایی به آنها بفروشند ندارند.
با نشان دادن جنبه انسانی برند خود، ارتباط معتبرشما با مشتریان آسان تر میشود. به طور مثال: اظهار نظر در مورد موضوعات پرطرفدار، جشن گرفتن از داستانهای کارمندان، نمایش محتوای پشت صحنه در رسانههای اجتماعی، یا حتی تنظیم لحن صدایتان به گونهای که طبیعی به نظر برسد.
همانطور که فبلا بارها تکرارشد؛ وقتی صحبت از برندسازی رسانههای اجتماعی میشود، مسئلهی کلیدی که باید به آن توجه شود یکپارچگی است – که شامل همه موارد از قبیل تصاویر بصری؛ کپی و لحن شما میشود. ایجاد یک راهنمای سبک رسانههای اجتماعی یکی از روشهای فوقالعاده مفید برای اطمینان از ثبات در تیم شما است.
شما می توانبد همهی فعالیتهای خود درفضای مجازی را در راهنمای سبک ، مشخص کنید. نمونههایی از مواردی که ممکن است شامل فونتهای مارک ترجیحی، پالت رنگ برند و نحوهی استفاده از آن، کلمات یا اصطلاحاتی که استفاده میکنید و استفاده نمیکنید و غیره هستند. نسخه اولیه را با اعضای تیم مربوطه اشتراک گذاری کنید تا همه در جریان باشند. و از اینکه آن را به عنوان یک سند زندهای که بر اساس آموخته ها و محورهای استراتژی برندسازی شما به روز شده باشد، ادامه دهید.
افراد کاریزماتیک کسانی هستند که سعی بر درگیرکردن اطرافیان از طریق تقویت روابط و... دارند و این در مورد برندها نیز صدق میکند.
برای بهبود برندسازی رسانههای اجتماعی خود، بر بهبود نحوه تعامل و گسترش شبکه اجتماعی خود تمرکز کنید. مثلا :
محتوای بازاریابی عالی، تماماً در مورد داستانسرایی است. بنابراین، برای تقویت برندسازی رسانههای اجتماعی خود، بر گفتن داستانها ومطالب منحصر به فردی تمرکز کنید که فقط برند شما می تواند بگوید.
سعی کنیددر محتوای خود از برجستهسازی تاریخچه شرکتتان، ماموریت و ارزشهای آن یا افراد واقعی پشت برند استفاده کنید. اطمینان ازمعتبر بودن داستانها؛ چیزی است که در بین مخاطبان اجتماعی بیشترین اثرگذاری را دارد.
همانطور که قبلاً اشار شد، در همه ی پلتفرم های اجتماعی نخواهید بود چرا که هر پلتفرم جمعیت شناسی و انتظارات مخاطبان، انواع محتوا و تفاوتهای ظریف خود را دارد.اگر براساس آنچه که در هر پلتفرم کار می کند استراتژی خود را بهینه کنید، طبیعتاً برند رسانههای اجتماعی شما نیز ارتقا پیدا میکنند. شاید به گفتن داستانهای بیشتر کارمندان یا شرکتها در لینکدین، به اشتراکگذاری چرخ فلکهای آموزشی یا تصاویر چشمنواز در اینستاگرام تمایل داشته باشید و تلاشهای داستان سرایی ویدیویی خود را روی TikTok متمرکز کنید.
درهرحال قبل از هرکاری،مطمئن شوید که پلتفرم و مخاطبان آن را در اولویت قرار دادهاید که تنها دراین صورت به موفقیت خواهید رسید..
گاهی اوقات، محتوای شما از برندتان قدرتمندتر است. محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) به یک دلیل بسیار خوب در بین مارکها در رسانههای اجتماعی محبوبیت زیادی پیدا کرده است: این محتوا اغلب از برندسازی خودتان تأثیرگذارتر است. در حالی که گفتن داستانهای خود ضروری است اما، توصیههای مشتریان واقعی روشی باورنکردنی برای نشان دادن پیشرفت برند شما است. همواره سعی بر تقویت مشتریان شما که در حال تولید محتوا در مورد شرکت و محصولات یا خدمات آن هستند، داشته باشید- به خصوص اگر آنچه که ارائه می دهندبه شدت با ارزشها و پیامهای شما همسو باشد.
برای بهبود برندسازی رسانههای اجتماعی خود، باید کاملاً زمان بگذارید و بسنجید در حال حاضر کجا هستید، چه میکنید؛ و آیا همه چیز خوب پیش میرود یا خیر؟ شما باید عملکرد خود را به طور منظم زیر نظر داشته باشید، جتی درصورت لزوم زمان بیشتری برای مکث اختصاص دهید. A/B را در نظر بگیرید و رویکردهای بصری یا پیامرسانی مختلف را آزمایش کنید، و سپس از خود بپرسید که آیا نیاز به ارزیابی مجدد برند و لحن صدای خود دارید یا خیر. بسیار مهم است که این موضوع را به درستی دریافت کنید، بنابراین از وقت گذاشتن برای پرسیدن سوالات مناسب غافل نشوید..
نام تجاری رسانههای اجتماعی جزء حیاتی هر استراتژی بازاریابی است – و این فقط منوط به ارسال محتوا نیست، بلکه بسیار فراتر از آن است، استراتژی برندسازی رسانههای اجتماعی شما باید دائما درحال تغییر باشد تا با مخاطبان و چشمانداز فعلی صنعت شما مطابقت داشته باشد. با استفاده از برخی از نکاتی که در مورد آنها صحبت کردیم - ازقبیل: تمرکز بر مخاطبان خود، حفظ هویت و صدای برند کاملاً تعریف شده، و اولویت دادن به یکپارچگی - میتوانید برندسازی رسانههای اجتماعی خود را افزایش دهید
پیام بگذارید