تمامی حقوق برای گروه نرم افزاری اسرز محفوظ است © 1401
همانطور که میدانید دومین وبسایت پربازدید در جهان،یوتیوب است که امروزه با تغییر دادن نحوهی مصرف محتوا، فرصت بازاریابی بزرگی را برای برندها ایجاد کرده است. اما چطور میتوان بازاریابی یوتیوب را انجام داد و دلایل اهمیت آن به عنوان یک کانال بازاریابی چیست؟
در این مقاله با راهنمای بازاریابی یوتیوب، نحوه استفاده از این پلتفرم برتر رسانه اجتماعی و انواع مختلف ویدیوهایی را که بهترین نتایج بازاریابی محتوا را تولید میکنند آشنا خواهید شد.
فرآیند تبلیغ یک برند، محصول یا خدمات از طریق محتوای ویدیویی در پلتفرم یوتیوب، بازاریابی یوتیوب نامیده میشود که شامل :
در بازاریابی یوتیوب 10 نوع ویدیوی ارگانیک وجود دارد که برندها میتوانند برای بازاریابی YouTube از آنها استفاده کنند:
بازاریابی ویدیویی پولی YouTube
یکی از بهترین راهها برای ایجاد یک نام تجاری یا کانال جدید در YouTube و همچنین بدست آوردن استراتژی پولی، افزایش تعداد مشترکین خود به صورت ارگانیک است. چندین راهحل YouTube و Google Ads وجود دارد که از اهداف تجاری و اهداف بازاریابی مختلف پشتیبانی میکنند - ازجمله؛ افزایش آگاهی از برند و توجهسازی یا اقدام محرک.
همچنین میتوانید کمپینهای ویدیویی متقاعدکنندهای با قالبهای تبلیغات ویدیویی مختلف در GoogleAds ایجاد کنید تا مشتریان به روشهای مختلف در YouTube و سراسر سایتهای شریک ویدیوی Google درگیر شوند.
سه رویکرد اصلی برای استراتژی های تبلیغات پولی YouTube:
این تبلیغات درون جریانی با تبلیغاتی که به بینندگان اجازه میدهد بعد از پنج ثانیه از آگهی رد شده و قبل، در حین یا بعد از پخش ویدیو اجرا شوند نیز ، ممکن است به شما در دسترسی به مخاطبان بیشتر کمک کند.
دستیابی به اهداف بازاریابی برای بازاریابان کسب و کارها و برندها به طرق مختلفی قابل انجام است. در فهرستی که در بالاتر ذکر شد، طبق نظرسنجی موسسه بازاریابی محتوا از بین 10 نوع ویدیوی YouTube که میتوانید تولید کنید ، 5 نوع از این ویدیوها دارای بهترین نتایج بازاریابی محتوا هستند.
کمپینهای برند ویدیویی رسانههای اجتماعی در یوتیوب یک ویژگی مشترک دارند که عبارت است از:
مثالها:
ویدیوها چگونه به مخاطبان آموزش میدهند؟
برندها میتوانند برای ایجاد اعتماد و اعتبار نزد مخاطبان و همچنین تثبیت خود به عنوان یک متخصص در صنعت خود از ویدیوهای اموزشی استفاده کنند. در اینجا چند نمونه اخیر از کمپین های بازاریابی موفق یوتیوب که از ویدیوهای آموزشی یا ویدیوهای توضیحی استفاده میکردند، آورده شده است:ایجاد محتوای جذاب و قانع کننده ، کلید موفقیت در داستانهای برنداست، که با مخاطبان هدف همسو و از اهداف کلی بازاریابی برند حمایت میکند. در اینجا چند نمونه از کمپین های بازاریابی موفق یوتیوب وجود دارد که در سال های اخیر از ویدیوهای مارک دار استفاده میکردند:
The Fight For America’s Public Lands Patagonia’s یک مستند بلند درباره سیستم زمینهای عمومی آمریکا و مبارزه برای حفاظت از آنها است. یک قسمت نامه عاشقانه، یک قسمت افشاگری سیاسی، این فیلم 2.8 میلیون بازدید و 18200 نامزدی داشت.
مارکها به ایجاد اعتماد و اعتبار در بین مخاطبان کمک مکنند زیرا میتوانند تجربیات مثبت مشتری را در ویدیوهای YouTube خود به نمایش بگذارند .
برخی از نمونههای اخیر کمپینهای بازاریابی موفق YouTube که از توصیفات مشتری، مطالعات موردی یا داستانهای موفقیت استفاده کردهاند عبارتند از:
مشارکت با اینفلوئنسرها یا کارشناسان موضوع، برای برندها دارای دستاوردهای مهمی است ازقبیل:
کمپین نایک، «تو نمیتوانی ما را متوقف کنی»،که مجموعهای از مصاحبهها را با ورزشکاران و تأثیرگذاران مختلف به نمایش گذاشت. در این ویدئوها انعطاف پذیری و اراده این افراد برجسته شده و به نمایش گذاشته میشدکه نشان دهندهی چگونگی غلبه آنها بر چالشها بوده که با وجود همه گیری COVID-19 به دنبال اهداف خود ادامه دادهاند.
Luxe Collective که برندهای لوکس متعلق به قبل را خرید و فروش میکند، مجموعه ای از مصاحبههای خیابانی ایجاد کرده است. برای مثال، ویدیوی توقف مردم در شلوغ ترین خیابان اروپا برای پرسیدن 1 سوال، 34.5 میلیون بازدید داشته است.
کاربران میتوانند با استفاده از بازاریابی یوتیوب به کسب و کارها در رشد نام تجاری خود و دستیابی به مخاطبان جدید در پلتفرم اشتراکگذاری ویدیو از راههای مختلفی دست پیدا کنند.
یوتیوب باداشتن بیش از 2 میلیارد کاربر ماهانه که به سیستم وارد میشوند به بزرگترین پلتفرم ویدیوی اجتماعی جهان تبدیل شده است. کابران یوتیوب هر ماه، بیش از یک میلیارد ساعت ویدیو در یوتیوب تماشا میکنند. نسخههای محلی YouTube در بیش از 100 کشور در سراسر جهان به 80 زبان وجود دارد که به برندها امکان دستیابی به کمپینهای محلی سفارشیشده، به مخاطبان جهانی عظیمی را میدهد.
یکی از وبسایتهای پربازدید در سراسر جهان، پس از Google.com. YouTube.com است و این بدان معناست که سایت اشتراکگذاری ویدیو بزرگترین پلتفرم رسانه اجتماعی در جهان است. YouTube تقریباً به هر کسب و کاری در هر صنعتی امکان میدهد به مشتریان بالقوه در زمان و مکان جستجو، مرور یا تماشای محتوای ویدیویی دسترسی پیدا کند.
علیرغم اینکه YouTube منشأ آن به عنوان یک وب سایت شناخته شده و عنوان یک برنامه تلفن همراه،تکامل یافته است، اکنون توسط درصد فزایندهای از آمریکاییها در تلویزیونهای متصل (CTV) تماشا میشود. طبق اطلاعات Insider Intelligence؛
بنابراین از YouTube برای نام تجاری خود در عصر چند دستگاهی امروزی چطور میتوان استفاده کرد؟
YouTube به تبلیغکنندگان این امکان را میدهد که فراتر از جمعیتشناسی رفته و بخشهای مختلفی ازقبیل ؛ بخشهای وابسته و بخشهای درون بازار را هدف قرار دهد.
ویدئوها نسبتاً جذاب تر از سایر اشکال محتوا، مانند متن یا تصویر هستند. طی مطالعاتی در Google/Talk Shoppe سال 2020 ،نظر 75 درصد از پاسخ دهندگان این بود که تبلیغات در ویدیوهای یوتیوب به آنها در آگاهی از برندها و اشنایی با محصولات جدید بیشتر کمک میکند.
دادههای گوگل نشان دهنده این است که 90٪ از مردم سراسر جهان، با مارکها یا محصولات جدید در YouTube آشنا شده اند. بسیاری از برندها برای تقویت آگاهی از برند و تبدیل سرنخها، از یک استراتژی کامل بازاریابی یوتیوب که چندین هدف را در بر میگیرد. استفاده میکنند.
عوامل مختلفی مانند مخاطب هدف، ارتباط و کیفیت محتوا و اهداف بازاریابی در اثربخشی بازاریابی یوتیوب نقش زیادی دارند. با این حال، اجرای درست بازاریابی یوتیوب، ابزار بسیار مؤثری برای برندها و مشاغل است. همچنین برای اینکه بفهمید چگونه بازاریابی ویدیویی خود را موثرتر کنید. به شما کمک میکند تا یک مدل دقیق از نحوه استفاده مردم از YouTube به مشتری بر اساس شرایط خود داشته باشید. همچنین تحقیقات تأثیر TikTok بر سفرهای خرید مصرفکنندگان و اینکه مسیر خرید در TikTok بیشتر شبیه یک «حلقه بینهایت» است تا قیف سنتی، که ویلیام دبلیو تاونسند برای اولین بار در سال 1924 پیشنهاد کرد. را نشان میدهد.
یکی از مدلهای سفر خرید بر اساس تحقیقات تیم بینش مصرفکننده گوگل در بریتانیا که «میانه آشفته» نام دارد ، نشان داد که مصرفکنندگان تا زمان آمادگی برای خرید، بین کاوش و ارزیابی گزینههای موجود در دسترس هستند.
همچنین مدل سومی از فرآیند حلقهای مشابه برای کشف ویدیوهای جدید و اشتراکگذاری محتوای جذاب نیز وجود دارد که با الهام از خواندن کتاب «انتخاب مردم»، از پل لازارسفلد، برنارد برلسون و هیزل گادت، در سال 1948 منتشر شد.
مطالعه برجسته ای در مورد رای دهندگان آمریکایی در طول انتخابات ریاست جمهوری 1940 و 1944 نشان دهنده ی این مطلب بود که آنچه که برای رای دهندگان مهمتر از رسانههای جمعی است ، تعاملات بین فردی و دهان به دهان است. بر اساس تحقیقات،یک مدل جریان دو مرحله ای از ارتباطات توسط نویسندگان پیشنهاد شد که؛ گام اول، از منابع رسانهای به رهبران افکار، انتقال اطلاعات بود، اما گام دوم، از رهبران افکار به پیروان آنها، همچنین شامل نفوذ بین فردی بود.
بازاریابی یوتیوب برخلاف ازاریابی رسانههای جمعی، بیشتر شبیه بازاریابی دهان به دهان عمل می کند. توجه داشته باشید، مسیری که توسط مردم برای تبدیل شدن به مشتریان وفادار طی میشود، یک قیف مستقیم نیست. استوارت هاگ در «نقشهبرداری سفر مشتری مسیر وفاداری مشتری را اینگونه بیان میکند؛
"در واقعیت، این سفر اغلب بیشتر شبیه یک تور گشت و گذار با توقف، کاوش و بحث در طول مسیر است - همه لحظاتی که شما باید مردم را متقاعد کنید که برند شما را انتخاب کنند و به جای تغییر به سمت رقیب، به آن پایبند باشند." برای اینکه به شش مزیت کلیدی بازاریابی یوتیوب که در بالا توضیح داده شده است برسید،باید نحوه عملکرد پلتفرم ویدیوی اجتماعی را درک کنید.معرفی برخی از بهترین ابزارها برای کمک به شما در بازاریابی YouTube از قبیل زیراست:
طبق آزمایشگاه Tubular، بارگذاری محتوای کوتاه در YouTube در سه ماهه دوم سال 2022 نسبت به سال 2021 ، 135 درصد رشد داشته است. برای همگام شدن با این روند، میتوانید از نرم افزارهای ویرایش ویدیو مانند Adobe Premiere Pro و Apple’s Final Cut Pro یا iMovie برای ویرایش و بهبود ویدیوهای YouTube خود از جمله افزودن موسیقی، جلوههای صوتی و جلوههای ویژه استفاده کنید.
اگر حساب شما در YouTube تأیید شده است، میتوانید یک تصویر کوچک ویدیوی سفارشی را در YouTube اضافه کنید. و ابزارهایی مانند Canva، Placeit و Adobe Express میتوانند به شما کمک کنند تا تصاویر کوچک خیرهکننده YouTube را برای ویدیوهای خود ایجاد کنید که بازدیدها و مشترکین YouTube شما را بدون مهارتهای طراحی یا نرمافزار طراحی گرافیک گران قیمت، افزایش میدهد.
برنامه ریزی و نظارت ویدیوهای خود در YouTube و همچنین پاسخ دادن به نظرات با استفاده از ابزارهایی مانند Hootsuite، Sprout Social، Buffer یا Later، همچنین میتوانید از آنها برای انتشار ویدیوهای خود در سایر پلتفرمهای رسانههای اجتماعی استفاده کنید، که به شما کمک میکند به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید و ترافیک بیشتری را به کانال YouTube خود برگردانید.
همواره سعی کنید در YouTubeدایرکتوری خلاقانه انجام دهید که شامل فهرستی از 15 شریک مشترک برای هر مرحله از تولید و 5 پلتفرم مقرون به صرفه است. در همین حال، فهرست خدمات YouTube میتواند به سازندگان، هنرمندان، شرکتهای رسانهای و دیگر سازندگان محتوا در YouTube برای پیدا کردن ارائهدهندگان خدماتی و کمک به آنها در جهت رشد کسبوکارشان کمک کنند.
اندازهگیری نتایج با YouTube Analytics شروع میشود، که در جهت درک عملکرد ویدیو و کانال خود با معیارها و گزارشهای کلیدی در YouTube Studio برای شما بسیار مفید است . دادهها و گزارشهای موجود در Google Ads و همچنین ابزارهای اندازهگیری افزایش وزن Google را در بر میگیرد که به شما امکان میدهد در کل مسیر مشتریان مصرفکننده به نتایج سریع و عملی برسید. این برنامه شامل Google Analytics است که قابلیت جمع آوری دادهها از وبسایتها و برنامههای شما را برای ایجاد گزارشهایی که بینشهایی را در مورد کسبوکار شما ارائه میکند را دارد.
هم اکنون،با مزایای بازاریابی YouTube،که یک مدل جریان دو مرحلهای برای بازاریابی مؤثر YouTube و هفت نوع ابزار بازاریابی را که باید در جعبه ابزار شما باشد، آشنا شده اید. اینکه شما چگونه بخواهید عمل کنید به خودتان بستگی دارد اما، درس گرفتن از برندهای دیگر که استراتژیهای محتوایی را توسعه دادهاند و مهمتر اینکه در بین مصرفکنندگان قرن بیست و یکم رایج شده و از اهمیت ویژهای برخوردار است ، نه تنها ضرری ندارد بلکه مزایای بیشتری نیز خواهدداشت.
پیام بگذارید